Verdens flytrafikk nådde rekordnivåer i august 2025. Nye tall fra IATA viser en global vekst på 4,6 prosent målt i passasjerkilometer, med en historisk høy belastningsgrad på 86 prosent. Internasjonale reiser driver utviklingen, mens Europa markerer seg med den høyeste setefaktoren.
Global vekst og historiske tall
Verdens samlede flytrafikk målt i trafikkerte passasjerkilometer (Revenue Passenger Kilometres, RPK) steg med 4,6 prosent sammenlignet med august 2024, ifølge International Air Transport Association (IATA). Kapasiteten, målt i Available Seat Kilometres (ASK), økte med 4,5 prosent, mens den globale belastningsgraden nådde 86,0 prosent, som er det høyeste nivået registrert for en augustmåned.
Internasjonale ruter driver trafikkveksten
Den sterkeste veksten kom fra internasjonale reiser, som økte med 6,6 prosent. Innenlandsmarkedet vokste mer moderat, med 1,5 prosent. IATA oppgir at internasjonal trafikk stod for nær 87 prosent av den samlede veksten.
Belastningsgraden for internasjonale ruter var 85,8 prosent, mens innenlandstrafikken hadde en belastningsgrad på 86,3 prosent.
Regionale resultater for august 2025
-
Europa: +4,2 % RPK – belastningsgrad 87,9 %
-
Asia–Stillehavet: +6,1 % RPK – belastningsgrad 85,9 %
-
Nord-Amerika: +0,5 % RPK – belastningsgrad 85,6 %
Europa oppnådde den høyeste setefaktoren, mens Asia–Stillehavet leverte den sterkeste veksten, drevet av etterspørsel i Kina og Japan.
Premiumklasser og reisemiks driver inntektsvekst
IATA-data viser at premiumklasser, inkludert business og første klasse, historisk har vokst raskere enn økonomiklasse og står for en uforholdsmessig stor andel av inntektene,opptil en femtedel globalt, til tross for at de utgjør rundt seks prosent av passasjerene. Fremveksten av «premium leisure» gjør at også fritidsreisende i økende grad velger oppgraderte kabiner, mens forretningsreisende fortsatt bidrar sterkt til lønnsomheten.
Foreløpige tall fra 2025 antyder at økonomi og premium economy nå driver volumveksten. I april 2025 foregikk over 90 prosent av internasjonal trafikk i disse kabinklassene, mens first og business viste nedgang i enkelte markeder. Analytikere fra CAPA peker samtidig på at flyselskaper utvider premiumtilbudet, også på smalruter, mens OAG forventer en gradvis oppgang i forretningsreiser.
Tallene gjelder utvalgte måneder og regioner. En helhetlig oversikt vil først komme med IATAs årlige WATS-rapport eller tilsvarende ACI-data.
Krevende rammevilkår for industrien
Willie Walsh, generaldirektør i IATA, kommenterer utviklingen slik:
– Til tross for økonomisk usikkerhet og globale spenninger, viser trafikkveksten ingen tegn til å avta. Dette skaper økende press på flyprodusenter og leverandører til å løse forsyningskjedeutfordringer slik at kapasiteten kan utvides videre, uttaler han.
Bransjen preges fortsatt av leveranseforsinkelser, knapphet på reservedeler og usikkerhet knyttet til drivstoffpriser.
Fremtidsutsikter og prognoser
IATA forventer at flyselskapene legger opp til 3,4 prosent mer kapasitet i høstsesongen 2025 sammenlignet med året før. Dersom etterspørselen holder seg stabil, kan belastningsgradene fortsette på rekordnivå.
Foreløpige beregninger fra Airports Council International (ACI) antyder at globalt passasjertall i 2025 kan ende på rundt 9,8 milliarder, hvorav 2,5 milliarder i Europa.
Kilder
IATA: Passenger Demand Grows 4.6% in August 2025
IATA: Air Passenger Market Analysis – August 2025
Business Travel News Europe: Global air traffic achieves new record high in summer 2025
Airports Council International (ACI)
Andre artikler
Les artikkel om juli tallene her
