Et betydelig yieldpress og kostnader knyttet til leasing av langdistansefly er mye av årsaken til de negative tallene sammenlignet med samme periode i fjor.
– Kvartalstallene avspeiler også denne gangen Norwegians vekststrategi og mål om å fylle alle de nye setene, forklarer selskapet selv i en pressemelding, der kostnadene knyttet til oppbyggingen av langdistanseoperasjonene og høyere kostnader på grunn av svak norsk krone er to forklaringer på underskuddet.
Samtidig peker selskapet på den kraftige veksten og den rekordhøye fyllingsgraden.
I andre kvartal i år omsatte Norwegian for vel fem milliarder kroner, som er en økning på 26 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Målt i antall passasjerer reiste 6,4 millioner med Norwegian i andre kvartal, som er nesten 900 000 (+ 16%) flere enn i fjor. Trafikkveksten (RPK) var på hele 46 prosent, som i stor grad henger samme med at hver Norwegian-passasjer i snitt nå flyr vesentlig lenger enn for ett år siden.
– Norges svar på IKEA, sier en flyanalytiker om Norwegian til Aftenposten, og henspeiler ikke minst til det faktum at selskapet i dag opererer flere ruter utenfor hjemlandet
Norge er med andre ord ikke lenger Norwegians viktigste marked, noe som også reflekteres i det foreliggende kvartalsresultatet. For av de til sammen 417 rutene går 188 enten i, til eller fra Norge, mens 225 av selskapets ruter nå går utenfor Norge.
– Endringen har skjedd i løpet av det siste året, forklarer kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion i Norwegian til Aftenposten.
– Dette har vært et kvartal hvor vi ser tydelige resultater av den strategien selskapet har lagt, legger administrerende direktør Bjørn Kjos til i en kommentar til resultatet, og fortsetter:
– I løpet av ett år har vi etablert langdistanseoperasjoner og flere nye baser i Europa. Samtidig har vi greid å kutte kostnadene, noe som er helt nødvendig i en så konkurranseutsatt global bransje som luftfarten
Og konkurransen ser ikke ut til å bli mindre. Dagens Næringsliv melder for eksempel at lavpriskonkurrenten AirAsia nå ser på Skandinavia når det gjelder flighter blant annet fra Bangkok. Samme selskap gikk for øvrig til topps i Skytrax’ kåring som verdens beste lavprisselskap, foran AirAsia X.
Her ble Norwegian nummer tre, noe som faktisk gjør det til Europas beste lavprisselskap.
– Det aller viktigste beviset på kundetilfredshet er imidlertid at stadig flere velger å fløy med Norwegian, konkluderer Kjos selv.
”Glimrende” tross minus
0Et resultat før skatt på minus 137 millioner til tross – flyanalytikere mener Norwegian levere et driftsmessig glimrende andre kvartal