Det har fremtidsanalytikere i Kairos Future kommet frem til dette ved å intervjue 11 000 personer i Skandinavia, Storbritannia, Tyskland og Nederland, skriver DN.se.
Kairos Future hevder blant annet å ha funnet at kulinariske reiser (culinary travel) er en av verdens raskest voksende reisetrender.
Mange lengter etter nye og gamle smaksopplevelser. De fleste har en eller annen eksotisk yndlingsrett som de gjerne vil teste ut i opphavslandet. Mange vil også oppleve nye smaker eller lære seg den lokale kokkekunsten i sitt favorittland.
Videre ønsker stadig flere å oppleve noe annet enn store hotellkomplekser og klassiske turiststrøk. En god blanding av eventyr og utforskning av lokale hverdagsstrøk blir å foretrekke.
Omsorg for miljø og klima påvirker også i stadig større grad våre reisevalg. Interessen for lokalt eide hoteller og restauranter, hvor fortjenesten går tilbake til lokalmiljøet, er stigende.
En av fire skandinaver sier til Kairos Future at de planlegger å reise mer miljøvennlig neste år.
Men til tross for økt miljøbevissthet ser det ikke ut til at vi vil reise mindre eller kortere i årene frem til 2020.
Reiser til ÂLangtbortistan kommer bare til å bli enda mer vanlig fremover. Og ifølge Kairos Future er det destinasjoner i Asia og Oceania som kommer til å bli de store vinnerne. Andre land som vil lokke til seg stadig flere turister er Thailand, Vietnam, Kambodsja, Japan, Australia, India og Iran.
Kvinner kommer til å reise på stadig flere helsebringende reiser, som spaferier og reiser med yogakurs.
Stadig flere vil også reise for å finne tilbake til sine røtter i opprinnelseslandet.