Det har vært full splid mellom Norwegian og flyklagenemnda. Bakgrunnen er uenighet omkring skuffede Dreamliner-passasjerer skal få ti prosent refusjon av billettprisen etter at de måtte fly et eldre og dårligere fly til USA eller Thailand. Flyselskapet har siden oktober stilt seg på bakbeina i fem klagesaker og nekter å refundere kunder som vant frem med sine krav.
I dag skriver VG at også Forbrukerrådet, som har både saksbehandlere og styremedlemmer i nemnda, mener Norwegians oppførsel er oppsiktsvekkende. De understreker at selv om enkelte utenlandske flyselskaper har latt være å følge nemndsvedtak, har norske selskapet tradisjonelt etterfulgt vedtakene.
– Norwegians negative holdning er urovekkende og overraskende, særlig med tanke på at de selv er en del av nemnda. Vi mener dette er svært uheldig og ber norske forbrukere merker seg dette, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel, til avisen.
Hun understreker at dersom Norwegian fortsetter å neglisjere vedtak i nemnda, vil Forbrukerrådet vurdere å jobbe mot at nemndas vedtak skal bli rettskraftige.
– Vi har opplevd at nemnda har stor støtte i bransjen. Men dersom Norwegian, som et av Norges to største flyselskaper, med dette varsler at de i større grad ikke vil følge vedtakene, vil vi vurdere å jobbe for at nemndsvedtak blir rettskraftige.