Flyselskapene trimmer ned kostnadene for å tilby så billige billetter som mulig. Og mens de gamle flaggskipene har satt sparekniven på strupen, gir lavprisselskapene kundene muligheten til å velge både komfort og samtidig råd til å reise, fortsetter Forbes.
Lavprisselskapene klarer å holde prisene nede ved å fly fra flyplasser i utkanten av byene, begrense seg til online booking og kun tilby et minimum av service ombord.
I tillegg velger mange å bruke kun en flytype, for å minimere opplæring og trening av ansatte, og de ansatte stiller ikke så sterkt i form av fagforeninger som hos de tradisjoneelle eldre flyselskapene, noe som gir mindre risiko for kansellasjoner. I følge en rapport fra Global flight information company, OAG, hadde Europa i 2006 40 lavprisflyselskaper. Den samme rapporten kunne også fortelle at Ryanair fløy flere passasjerer per måned enn det British Airways gjorde, skriver dn.no
Men å alene være et billigflyselskap skaper ikke suksess.
– Mange nye flyselskaper som prøver seg må gi tapt etter kort tid, sier leder Edward Plaisted i Skytrax, et London-basert selskap som forsker på flytrafikk.
I følge Skytrax er det Jetstar Airways, Air Berlin og easyJet som er verdens beste lavprisflyselskaper i år.
Fordelt på regioner er det disse selskapene som vinner kåringen:
Europa: Air Berlin, easyJet og Niki.
USA: JetBlue, Southwest og Frontier Airlines.
Asia: Air Asia, Tiger Airways og Oasis Hong Kong Airways.
Australia og Stillehavet: Jetstar Airways, Virgin Blue og Freedom Air.
Afrika: Kulula, Mango og 1time.
Midtøsten: Air Arabia og Jazeraa Airways.
Forbes har kåret de beste lavprisselskapene
0Lavprisselskapene er i full vekst, og likeledes antall passasjerer som foretrekker billige flyturer, i følge Forbes.com.