Den svenske flysikkerhetseksperten Hans Kjäll har overfor den svenske nyhetstjenesten TT antydet at sikkerheten kan trues når prispresset blir for hardt.
– Man kan jo lure på om ikke kostnadene er presset så hardt inn til beinet at de menneskelige faktorene knyttet til flyreisen berøres, sier han blant annet, uten å sikte til den tragiske flyulykken med Germanwings spesielt.
Spekulasjonene har allerede begynt å gå rundt hva som hendte, og det faktum at dette var en lavprisselskap har spilt inn i disse. Samtidig er Germanwings et underbruk av Lufthansa, et selskap som i sin kommunikasjon ut mot markedet alltid understreker sitt fokus på sikkerheten. Det haster med andre ord å finne ut hva som har hendt, ikke minst for å demme opp for spekulasjonene. Den svarte boksen, der flydataene er lagret, er funnet. Etter sigende er den skadet, men den vil ifølge franske myndigheter likevel kunne gi en viktig pekepinn på hva som førte til styrten.
Kjäll sider videre at erfaringsvis har det vært flere ulykkestilfeller og nestenulykker knyttet til lavprisselskaper.
– Det er jo en indikator, men problemet er at disse ikke følges opp. I dette tilfellet vet vi jo ikke, men man vil alltid mistenke at slike faktorer kan ha spilt inn, sier han.
Den aktuelle flymaskinen Airbus 320 var fra 1991, men ifølge Kjäll skal ikke alderen spille noen rolle, fordi flyene kontrolleres og vedlikeholdes kontinuerlig etter strenge prosedyrer.
– Det er også viktig å ha i minne at teknisk svikt utgjør en mindre del av alle havarier, sier Kjäll.
– En klar majoritet, rundt 75 prosent, beror på menneskelige faktorer – om man håndterer flyet feil, at man ikke har fulgt sjekklisten, eller hvordan man samarbeider i cockpiten.
Her er for øvrig en interessant artikkel om flyselskapet og ikke minst flymodellen.