Det er nyhetstjenesten Bloomberg som skriver om hvor hardt presset piloter på private fly er, til at de blant annet hopper over sikkerhetsrutiner.
Dødsulykkene skyldes i 88 prosent av tilfellene menneskelig svikt. Pilotene har lengre arbeidsdager og utsettes generelt sett for større press fra kundene, som gjør at de dropper sikkerhetsrutiner og dermed utsetter seg og passasjerene for farer.
– Jeg hører stadig vekk historier om piloter i private selskaper som ikke får nok hvile, eller som alltid er urolige for presset de utsettes for til å fortsette, sier tidligere administrerende direktør i flysikkerhetsorganisasjonen Flight Safety Foundation, Stuart Matthews, til Bloomberg.
Det er strengere regler for kommersiell luftfart generelt enn det er for privatfly. Samtidig tror leder for sikkerhetsmyndigheten National Transportation Safety Board, Christopher Hart, at strengere regelverk ikke nødvendigvis vil bedre situasjonen.
– Ofte handler det om mennesker som likevel ikke følger reglene, sier han blant annet.