Nordens største lavprisoperatør, Sterling, har i årets første kvartal hatt 707.000 passasjerer, noe som er en tilbakegang på 9,4 prosent i forhold til i fjor. Andre lavprisselskaper har meldt om tosifrede vekstrater i samme periode.
Det er store omleggninger etter kjøpet av Maersk Air som fortsatt hemmer selskapet. Sterling overtok flyselskapet i 2005 og gikk deretter i gang med en større omlegging av ruteplanen.
– Vi har tapt markedsandeler, fordi vi har transportert færre passasjerer. Men i henhold til den planen vi har lagt har vi fått en bedre utnyttelse av våre fly og dermed en bedre økonomi i det vi gjør, sier markedsdirektør Stefan Vilner i Sterling til Børsen.
Vilner forklarer at de i første kvartal i fjor fløy stort sett hele Maersk Airs og Sterlings ruteprogram. Nå har de justert kapasiteten ned og de lave tallene er konsekvensen av dette, ifølge markedsdirektøren.
Trending
- USA foreslår kraftig utvidelse av persondata innsamling gjennom ESTA
- Nytt samlet destinasjonsselskap i Møre og Romsdal
- Emirates lanserer Asia-pass
- Amazon mot Perplexity: Rettstvisten kan få konsekvenser for reiselivsbransjen
- Nytt Travel News ute nå!
- Mastercard: Oslo blant europeernes mest populære julebyer
- Nord-Thailand: Opplevelser, velvære og tid til å puste
- Bare fire uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.