6. Etihad Airways
Selskapet med base i Abu Dhabi har brukt Michelin-kokker til å utforme sine menyer. Målet er å tilby samme standard på mat og service som den du finner på femstjerners restauranter verden rundt. På første klasse, riktignok, men kvaliteten har forplantet seg nedover til turistklasse. Selskapet holder høy kvalitet både når det gjelder smak og utvalg.
www.etihad.com
5. Cathay Pacific
Selskapet var et av de første til å ta i bruk stekepanner, brødristere, riskokere og dampovner ombord. Passasjerene kunne dermed spesialbestille retter, tilberedt på flyet. Selv på økonomiklasse (premium, riktignok) dekkes det til med metallbestikk, og serveres Häagen-Dazs til dessert. Og skulle du fortsatt være sulten kan alle når som helst forsyne seg av nudelsuppen i den bakre pantryen.
www.cathaypacific.com
4. Singapore Airlines
Selskapet er berømt for sine måltider spesiallaget for de enkelte destinasjonene. Til Hong Kong? Da er sjansen stor for at det er snakk om dim sum Hong Kong style. Er du på vei til Tokyo er det ikke uvanlig at passasjerene får servert japansk te, thali om du skal til Dehli, eller pad thai om flyet tar deg til Bangkok. For å kvalitetssikre dette har selskapet sørget for at restauratøren Georges Blanc er på listen av stjernekokker som overvåker at kvaliteten alltid er på topp.
www.singaporeair.com
3. Emirates
Om du flyr første klasse kan du ikke regne med å sove noe særlig i flatbed-stolen. Det er det rett og slett ikke tid til, om du skal få med deg syvretters-måltidet det alltid legges opp til. På økonomiklasse mangler det heller ikke på kulinariske opplevelser. Her starter for eksempel middagene med røkt tunfisk servert med en marinert grønnsaksalat, som følges opp med lammebrochette, ristet babymais og kokt ris. Daddelpudding, ost og kjeks, for ikke å snakke om brandy og sjokolade, hører selvsagt med til dessert.
www.emirates.com
2. Air France
Det tradisjonsrike selskapet ønsker å leve opp til Frankrikes ry som verdens matmekka, ved å hyre inn årets Bocus d’Orvinner Thibaut Ruggeri til å utvikle Air Frances flymat. For å unngå at selskapets passasjerer går lei, skal en ny mesterkokk, hver åttende måned, sørge for fullstendig nye menyer. I tillegg endres det på maten hver tiende dag.
www.airfrance.com
…og vinneren er
1. Turkish Airlines
I konkurrensen Passenger Choice Awards (etablert av interesseorganisasjonen Airlines Passenger Experience Association – APEX) ble Turkish Airlines igjen kåret som beste selskap på matsiden. Allerede ved ombordstigning blir du som passasjer tatt imot av flightens hovedkokk, nesten som om du på vei inn i en restaurant. Deretter kan du velge mellom et utall retter – fra det mange mener er verdens største og mest innflytelsesrike kjøkken.
www.turkishairlines.com