Charterselskapene har tidligere hatt en tendens til å dele landene seg i mellom. Tydeligst har det vært for MyTravel-selskapene Ving og Saga, men også Star Tour og Apollo har fått ha sine spesialiteter ganske i fred.
Lenge har Star Tour fått være nærmest alene på Italia-markedet. Neste sommer starter Ving turer til med direktefly til Sicilia og lanserer feriestedene Cefalu og Campofelice di Roccella øst for Palermo. Apollo satser enda mer ekspansivt, med fem ukentlige direktefly til Rimini, Roma, Venezia og Sicilia, samt to cruisetilbud i Middelhavet ut fra Italia.
Felles drahjelp?
– Det er attraktivt i seg selv å ha et bredt program. Og skal man vokse, må man inn i nye land. Siden antall reisemål er begrenset, vil man raskt møte konkurrenter fra Norge, sier administrerende direktør Jørn Kristiansen i Star Tour.
Han hevder at selskapet ikke er bekymret for konkurrentenes inntog i Italia.
– Vi har sett andre steder at lavprisselskapenes satsinger, for eksempel Norwegians flyrute til Kreta, ikke har gått ut over chartertrafikken, snarere tvert imot. Det blir i stedet økt oppmerksomhet om reisemålene, avdramatiserer Kristiansen.
Star Tours storsatsing neste sommer blir den greske øya Kefalonia. Den lille øya Tilos mellom Rhodos og Kos er også en nyhet. I tillegg øker Star Tour antall reiser til Kreta med 27 prosent. Dermed øker samlet kapasitet til Hellas med 16 prosent. Nå er faktisk Hellas – Apollos historiske spesialitet – blitt dobbelt så stort som Spania sommerstid for Star Tour.
Andre nyheter kommer blant annet i Italia, Portugal, Bulgaria og Kroatia. Og satsingen på distriktene fortsetter. For første gang i Star Tours historie vil det gå flere ferieturer fra distriktene enn fra Oslo neste sommer.
Ellers har Star Tour ryddet opp i mye gammel og ulønnsom moro. For eksempel er Egypt, Korfu, Slovenia, Menorca, Capri, Lanzarote, Tunisia, Kenya og Mexico kuttet bort fra sommerprogrammet.
– Ja, vi har ryddet kraftig opp. Men fortsatt har vi et veldig bredt program, og det er viktig. Vi kan likevel ikke selge produkter bare et fåtall kjøper, kommenterer Kristiansen.
Apollo vokser
Med et forventet salg på over 200 000 reiser i år, av et totalmarked på knappe millionen, er Apollo blitt Norges nest største chartermerke etter Star Tour. Neste år lanserer Apollo sitt største sommerprogram noen sinne.
Den sterke satsingen på Italia er nevnt tidligere. Montenegro ble introdusert sommeren 2005, og neste sommer forlenger Apollo sesongen der nede og utvider tilbudet med Budas riviera, øya Sveti Stefan og fiskerbyen Petrovac.
Hellas har tradisjonelt vært Apollos sterke kort, og jokeren neste sommer er først og fremst øya Samos med fire reisemål. Dessuten kommer Patmos, Kalamata og Ammoudia. I tillegg kommer nye reisemål i Bulgaria og på Mallorca.
Apollo var også tidlig ute med direktefly fra distriktene. Neste sommer går det direktefly fra 14 byer i Norge, fra Alta i nord til Kristiansand i sør.
I forrige utgave omtalte Travel News nyheten Exclusive by Apollo. Det er en egen katalog med fjerne reisemål og kun førsteklasses hoteller. Apollo lanserer også en egen katalog med reiser til Kina.
Saga og Ving
Den største nyheten fra MyTravel er lanseringen av Vings første Sunwing-anlegg i Tyrkia. I juni neste år åpner anlegget i Side sør for Antalya.
– Dette viser at vi virkelig satser i Tyrkia. Å bygge et eget hotell innebærer en risiko, sier administrerende direktør Gunnar Grosvold i MyTravel.
Ving kan ellers, i tillegg til tidligere nevnte Italia, by på nyheter i Hellas og Bulgaria. Fra Saga er det derimot lite nytt, bortsett fra tre nye steder på Rhodos. Tvert imot er det mange tidligere Saga-steder som nå har fått Ving-merkelapp.
– Vi har flyttet en del reisemål over til Ving, ja. Det er typisk steder som selger dårlig via agenter. Da er det bedre at agentene konsentrerer seg om det de er gode på, for eksempel Tyrkia, sier Grosvold og legger til:
– Saga tilbyr dessuten lavpris for barn på alle hotellene neste sommer. Det er en stor nyhet, og viktig for kundene.