Det er finansnettavisen E24.no som nylig har vært i kontakt med produsenten av Dreamliner 787, Boeing, og nå beklager de forsinkelsene flytypen har medført for norske passasjerer. Intervjuet ble lagd før Norwegians problemer med flytypen de siste dagene, men så har da også produsenten nok å beklage for – helt fra flere måneders forsinkelse med levering av flyene til dagens problemer.
– Vi beklager på det sterkeste forsinkelsene vår kunde og passasjerene har opplevd, sier en talsperson for den amerikanske flyprodusenten Boeing til E24.
Boeing opplyser at de er skuffet over å oppleve problemer med 787en såpass tidlig etter levering, men understreker at det ikke er uvanlig at nye modeller har «barnesykdommer». Flyprodusenten påpeker at disse ikke har vært til fare for passasjerenes liv og eksperter mener at problemene Boeing har opplevd er “vanlige” når det gjelder lansering av nye flymodeller.
– Dreamlineren er bygget med en rekke back-upsystemer, og disse fungerte slik de skulle i tilfellene Norwegian har opplevd, sier talspersonen.
Kritikken fra flyeksperter har dreiet seg om svartid og mulighet til å forutse problemene som kan oppstå. Der har Boeing bommet grovt.
Hvem som tar regningen for forsinkelse av flylevering, leie av erstatningsfly samt problemene Dreamlineren har hatt de siste ukene, er fortsatt uvisst.
– Forretningsdiskusjonene vi har med kundene våre er private, opplyser Boeing.