- Vi har allerede sagt ja til å dekke utgiftene i en klagesak som vi vil få prøvd rettslig. Vi ønsker et par saker til slik at søksmålet får et bredest mulig grunnlag, sier styreleder i Transportklagenemnda, tingrettsdommer Finn Haugen, til Aftenposten.
Haugen mener saken vil kunne komme opp for tingretten i løpet av få måneder og i så fall bli den første rettssaken som Transportklagenemnda finansierer.
- Det kan være en fordel både for Norwegian og klagenemnda at det blir en juridisk avklaring på saken. Det blir derfor viktig at vi får søknader om å dekke utgiftene fra klagere som har noe ulik begrunnelse for sine krav slik at en rettslig avgjørelse kan avspeile flere problemstillinger, sier Haugen videre til avisen.
Grunnen til rettssaken er at Norwegian har markedsført sin store langrutesatsing med at selskapet byr på splitter nye Boeing 787 Dreamliner-fly. Etter alle problemene med flytypen har mange flyvninger blitt erstattet med andre flytyper – ofte gamle fly leid inn fra portugisiske selskaper.
En av dem som ble snytt for «drømmeflyet» krevde erstatning for dette. Klageren forlangte erstatning fordi Norwegian ikke leverte produktet han ble lovet da han kjøpte reisen. Det var klagenemnda enig i og anmodet om 10 prosent rabatt.
Dette har Norwegian besluttet ikke å godta fordi selskapet oppfylte forpliktelsen med å bringe passasjerene til bestemmelsesstedet.