I 2005 omsatte Travel Retail Norway for 1,5 milliarder kroner og satt igjen med 64,1 millioner kroner før skatt. I 2006 økte omsetningen med 700 millioner kroner og landet på 2,2 milliarder, melder Dagens Næringsliv. Økonomisjef Espen Eldal i det norsk-tyske selskapet begrunner veksten slik:
– For det første fikk vi fullårseffekt av ankomstsalget. For det andre har vi utvidet ankomstbutikken på Gardermoen fra 220 til 630 kvadratmeter.
Den utvidede alkoholkvoten fra 1. juli, kombinert med nye sikkerhetstiltak, har også ført til at flere handler ved ankomst.
Travel Retail Norway er operatør i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. Airport Retail Norway, som tar seg av taxfree-salget på Torp flyplass ved Sandefjord, melder også om økning.
Trending
- Mastercard: Oslo blant europeernes mest populære julebyer
- Nord-Thailand: Opplevelser, velvære og tid til å puste
- Bare fire uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Georgia satser på Norden
- Which? anklager lavprisflyselskaper for misvisende priser på håndbagasje
- Norge som reisemål mister verdier: reiselivsbransjen svarer på PWC-rapport
- NBTA presenterte nytt innholdssamarbeid med Travel News
- Aer Lingus starter flyvninger mellom Dublin og Oslo