Med ti turer ukentlig er CSA er størst mellom Oslo og Praha. Norge-direktør Vaclav Silhan mener naturlig nok også at de er best.
– Seks dager overnatter flyene på Gardermoen slik at vi kan tilby avgang klokken 8.25 og hjemkomst klokken 19.20. Dermed får man hele dagen i Praha, sier han.
Silhan legger til at selv om CSA er billigere enn SAS Braathens, er det ikke et lavprisselskap. Derfor får kunden både mat, drikke, bonuspoeng i alliansen Sky Team og tilgang til internasjonalt nettverk.
Bekrefter populariteten
Informasjonssjef Anne Grete Ellingsen forteller at Norwegian startet flygninger til Praha tre ganger i uken fra våren 2004. 1. mai i år ble frekvensen utvidet til daglige avganger.
— Ruten utvikler seg veldig bra, men vi gir ikke ut passasjertall på enkeltruter, sier hun.
Også SAS Braathens flyr flere ganger i uken fra Oslo til Praha.
– Praha er en av de nye destinasjonene som har hatt en formidabel trafikkvekst de siste to årene. Praha nå er den syvende mest populære destinasjonen fra Gardermoen, forteller forsker Jon Martin Denstadli Ved Transportøkonomisk institutt.
Mens kun én prosent av passasjerene med CSA til Praha flyr business class, anslår Silhan andelen forretningsreisende til 20 prosent. 60 prosent er fritidsreisende, mens resten er etnisk reisende. 40 prosent av alle passasjerene drar videre fra Praha, og den nest mest populære byen i Tsjekkia er Brno.
Helt byrå-avhengige
– Vi er svært opptatt av å ha et godt forhold til reisebyråene, og om lag 90 prosent av salget vårt går gjennom dem, sier Silhan.
Resten av passasjerene får han fra internett, telefon og noen direkteavtaler, for eksempel med Orkla.
I januar åpnet den nye delen av flyplassen i Praha, og Silhan er opptatt av den økte effektiviteten dette gir. Vel så viktig er det at Tsjekkia tidlig neste år etter planen blir en del av Schengen-samarbeidet. Da får CSA-flyene en mer sentral plassering på Gardermoen.
– Det har faktisk skjedd at vi har mistet passasjerer som ikke har rukket å komme fram til flyene, innrømmer Silhan.
1. mai skiftet for øvrig CSA flyene mellom Oslo og Praha fra Boeing 737-400 til Airbus A320-200. I tillegg til at maskinene er helt nye og moderne, øker antall seter i business class fra åtte til 12. I økonomiklasse blir det 138 seter, mot dagens 150.