– Et av norsk reiselivs største utfordringer er at vi er for lite kjent. At den norske vinneren nevnes som favoritt gir i seg selv oppmerksomhet og fokus på Norge, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist. Han fortsetter: Â Skulle Rybak vinne, og neste års finale bli lagt til Oslo, vil det norsk reiseliv uvurderlig gratisreklame og profilering. I en situasjon med finanskrise, vil det gi oss verdifull drahjelp en tøff, internasjonal konkurranse om turistene.
I følge Almquist er det ikke bare vinnersjansene og en eventuell finale i Norge som gjør Rybak og hans melodi ÂFairytale som skapt for å skape fokus på Norge:  Melodien spiller på norsk kultur, og oppfattes som frisk og ekte. Dette er verdier som vi ønsker å markedsføre oss med. I tillegg fremstår Rybak som en svært sympatisk artist, noe som gjør ham til en god Norges-ambassadør, sier Almquist.
Trending
- Bare Tre Uker Igjen: Grand Travel Awards 2026 Nærmer Seg – Billettsalget Stenger 29. Desember
- SAS melder om økt interesse og kapasitet i forbindelse med fotball VM
- Norway’s best Group utvider porteføljen med Narvikfjellet og Polar Park
- Nord-Norge topper verdiskaping per innbygger
- USA foreslår kraftig utvidelse av persondata innsamling gjennom ESTA
- Nytt samlet destinasjonsselskap i Møre og Romsdal
- Emirates lanserer Asia-pass
- Amazon mot Perplexity: Rettstvisten kan få konsekvenser for reiselivsbransjen