BCD Travel-data avslører de mest besøkte destinasjonene av europeiske forretningsreisende, med innsikt i hvordan de reiste i 2024.
Ifølge BCD Travels Cities & Trends 2025 Europe Report forblir Tyskland det mest besøkte landet i regionen av BCD-kundenes europeiske forretningsreisende. På den interkontinentale listen ligger USA på topp. Rapporten er basert på BCDs data om flyvninger og bilutleie fra 2024 i en rekke europeiske markeder.
Topp 10 forretningsreise-byer
De europeiske rangeringene har stort sett vært de samme som året før, bortsett fra at Stockholm har klatret en plass, noe som flytter Europas de facto hovedstad Brussel til 10. plass. Veksten i forretningsreiser i Vest-Europa i 2024 ble primært drevet av eiendomsaktiviteter, etterfulgt av kunst-, underholdnings- og rekreasjonssektoren.
Med åtte byer på topp 10 ledes den interkontinentale listen tydelig av USA. Dubai holder seg solid på tredjeplass.
2024 ranking | Europeiske byer | Interkontinentale byer |
1 | Amsterdam | New York City |
2 | London | Chicago |
3 | Frankfurt | Dubai |
4 | Munchen | Washington, D.C. |
5 | Paris | San Francisco |
6 | København | Boston |
7 | Zurich | Atlanta |
8 | Wien | Seattle-Tacoma |
9 | Stockholm | Shanghai |
10 | Brussel | Los Angeles |
– Selv om det geopolitiske landskapet vil forbli gjenstand for raske endringer og kompleksitet som gir bekymringer for reisende og deres selskaper, har den globale økonomien levert positive overraskelser i 2024, sier Michèle Lawley, regionpresident for Europa hos BCD.
– Veksten i globale forretningsreiser det siste året har overgått forventningene, noe som baner vei for fortsatt fremdrift i 2025.
Topp 10 forretningsreiseland
Som et modent marked for forretningsreiser er det ikke overraskende å se lite endring i rangeringen av europeiske land, der Tyskland beholder sin førsteplass som det mest besøkte europeiske landet.
Italia viser den sterkeste økningen i innkommende forretningsreiser innen Europa. Den økonomiske oppgangen, spesielt i den andre halvparten av året, har styrket forretningsklimaet og aktiviteten i landet. I tillegg har flyselskaper utvidet sin drift i Italia, noe som har økt antallet flyvninger og destinasjoner som betjenes.
Den internasjonale rangeringen har også forblitt stort sett den samme, med USA fast på førsteplass. Bare Qatar og Singapore har byttet plasser. Kina har vist et sterkt oppsving i reise, drevet av nøkkelfaktorer som lettelser i reisebegrensninger, oppdemmet reiselyst, økonomisk oppgang og politiske initiativer for å oppmuntre til reise.
Merk: Med Trumps utspill både med hensyn til tollmurer og innreiserestriksjoner til USA er det uvisst hvordan dette vil påvirke forretningsreiser gjennom 2025.
2024 ranking | Europeiske land | Interkontinentale land |
1 | Tyskland | USA |
2 | Storbritannia | De arabiske emirater |
3 | Nederland | India |
4 | Frankrike | Kina |
5 | Italia | Canada |
6 | Spania | Qatar |
7 | Sveits | Singapore |
8 | Danmark | Japan |
9 | Sverige | Brasil |
10 | Østerrike | Marokko |
Topp 10 forretningsreise-ruter
London er det mest populære ankomst- og avreisepunktet for europeiske flyvninger, og står for åtte by-par i topp 10 europeiske ruter. For interkontinentale ruter er London til New York City den mest populære. De 10 beste ankomstpunktene domineres av amerikanske byer, med New York City som den mest populære.
2024 ranking | Europeiske ruter | Interkontinentale ruter |
1 | Amsterdam – London | London – New York City |
2 | London – Amsterdam | Frankfurt – Chicago |
3 | Frankfurt – London | London – Los Angeles |
4 | London – Dublin | Frankfurt – New York City |
5 | London – Frankfurt | London – Chicago |
6 | Dublin – London | London – Seattle-Tacoma |
7 | Munchen – London | Frankfurt – Shanghai |
8 | London – Munchen | Paris – New York City |
9 | Stockholm – København | Frankfurt – Washington, D.C. |
10 | København – Stockholm | Frankfurt – San Francisco |
Kabinklasse og flytype
For europeiske flyvninger booket forretningsreisende stort sett økonomiklasse (92%), med bare 7% som fløy business class. Imidlertid er fordelingen for interkontinentale flyvninger lik: Både business class og økonomiklasse utgjør 44% hver. Premium economy og første klasse er de minst bestilte.
– På intra-europeiske flyvninger er det flere grunner til at de fleste reisende booker økonomi, utover bare å være pålagt av reisepolicyen, sier Olivier Benoit, senior visepresident i BCDs konsulentavdeling Advito.
– Komfortforskjellen mellom business og økonomi oppfattes ofte som ubetydelig på kortdistansflyvninger, og mange forretningsreisende drar allerede nytte av hyppige flyger-tjenester som tilgang til lounger og prioritert boarding, selv i økonomi.
– For reiseledere er avkastningen på investeringene mye høyere på økonomibilletter. De koster ofte halvparten av businesspriser, og 70% av disse flyvningene varer mindre enn to timer. På slike korte flyvninger vil en reisendes produktivitetsnivå ikke variere mye mellom økonomi og business class, legger Benoit til.
På grunn av relativt kortere avstander, høy etterspørsel etter punkt-til-punkt-reiser og mindre fly, er de fleste europeiske flyvninger direkte (85%). I kontrast er bare 52% av interkontinentale flyvninger fra Europa direkte. Interkontinental reise er ofte strukturert rundt store flyplasser. I stedet for at hver by har direkte fly til andre kontinenter, konsoliderer flyselskaper passasjerer ved knutepunkter som Amsterdam, Frankfurt eller London for å fylle store fly før de flyr lange avstander.
Bilutleie
For 21% av alle flybestillinger i Europa, booket reisende leiebil i gjennomsnitt fire dager. Nøkkelgrunner til å leie bil i stedet for å bruke andre transportmidler er bekvemmelighet, hastighet, mangel på alternativer og pris.
Den komplette Cities & Trends 2025 Europe Report med innsikter om europeiske forretningsreisende kan finnes her. Europe-utgaven er en del av en serie som også inkluderer rangeringer fra USA og APAC. Denne serien har som mål å gi verdifulle innsikter om forretningsreise-trender på tvers av forskjellige regioner, og hjelpe selskaper med å ta informerte beslutninger og optimalisere sine reisestrategier.