Det er i et intervju med nettstedet HRRnett Ingdal gjør en oppsummering av de sist års drift.
– Noe av det viktigste som har skjedd First Hotels de siste årene er at vi leverer gode resultater. Det har vært en kraftig resultatforbedring, og vi er nå på plussiden.
Driften går ifølge Ingdal mye bedre, innkjøpsavtalene er betydelig forbedret, og kjeden har flere hoteller – som ifølge direktøren er viktig i hotellbransjen.
– I 2015 gjorde vi det bedre enn i 2014, og i år kommer vi til å gjøre det bedre enn i 2015, sier han om utviklingen.
En eventuell vekst skal skje med fornuft. Ingdal understreker at det er særlig tre byer – som mangler i porteføljen – og som nå er interessante: Tromsø, Bodø og Trondheim.
– Svært mange av leieavtalene for norske hoteller har – etter vår mening – vært for høyt priset. Leietageren tar for stor risiko, noe vi ikke er interessert i, sier Ingdal til HRRnett, og understreker at First har tid til å vente til den rette partneren dukker opp.
Han understreker videre at inntjeningen for norsk hotellbransje fortsatt er for lav, noe som i første rekke skyldes lave rompriser. Selv i Oslo-området mener han gjennomsnittsprisene er for lave, sammenlignet med andre europeisk byer.
– Snittprisene siden 2008 er omtrent uforandret, samtidig har lønnsomkostningene steget med rundt tre prosent i året, sier han.
Men slik er konkurransen, mener Ingdal, og det er markedet som bestemmer. Han viser for øvrig til flere positive trender de siste årene, som at belegget på sommerstid har tatt seg kraftig opp.
– Da jeg begynte i hotellbransjen grudde vi oss til sommeren, for da gikk belegget ned. Nå er dette snudd fullstendig på hodet, sier han.
Det skyldes i stor grad en gunstig kronekurs og økt satsing på reiseliv i Norge. Også ellers i Skandinavia er bookingtallene gunstige.
– Vi ser for oss en god hotellsommer i Norge, Sverige og Danmark. Det har vært en kraftig vekst de tre siste årene, men innbookingen er likevel mye bedre enn på samme tid i fjor, sier Ingdal, og avslutter:
– Momentet som er nå må vi benytte oss av og satse enda sterkere på reiselivsbransjen.