Finnair fortsetter å ekspandere rutenettet i Asia, som er et definert satsingsområde for det finske flyselskapet.
– Vi har planer om å doble vår trafikk til Asia innen 2020, og disse to nye destinasjonene er viktige skritt for å nå dette målet. Vi har i mange år knyttet Europa sammen med Asia via vårt effektive knutepunkt i Helsinki, og jeg ser frem til å legge disse to spennende markedene til vårt nettverk, sier Pekka Vauramo, toppsjef i Finnair
Først ut er Fukuokoa i Japan, som blir knyttet til Finnairs rutenett allerede til våren, med tre ukentlige rundturer. Med åpningen av Fukuokoa-ruten blir Finnair det eneste europeiske flyselskapet som flyr til fire byer i Japan. Fra før av flyr Finnair til Tokyo (Narita), Nagoya og Osaka.
Fukuoka er en av de største byene i Japan, og har en multikulturell og pulserende atmosfære. Byen er en viktig handelsby, og kan by på varmt vær, en rik historie, arkitektur og kunst, shopping og et spennende kjøkken. Ruten til Fukuoka er en del av Finnairs joint-venture med British Airways og Japan Airlines, som muliggjør flere forbindelser og økt fleksibilitet for selskapenes kunder mellom Japan og Europa.
Finnair åpner også en ny direkterute til Kina, som forbinder hjemmebasen Helsinki med Guangzhou fire ganger i uken i perioden 6. mai til 29. oktober, 2016. Guangzhou er Kinas tredje største by, med en befolkning på 13 millioner. Byen er et viktig nav for transport og industriproduksjon, i en av Kinas viktigste regioner for handel og industri.
Guangzhou er Finnairs sjette kinesiske destinasjon. Finnair flyr allerede til Beijing, Shanghai, Hong Kong og Chongquing året rundt, samt en sommerrute til Xi’an.
Begge rutene skal flys med moderne Airbus A330, og får gode forbindelser med mer enn 60 destinasjoner via Helsinki.
Gode forbindelser fra Norge
Begge de nye rutene får gode forbindelser fra Oslo, og rutene via Helsinki blir den klart enkleste måten for nordmenn å komme seg til både Fukuoka og Guangzhou.
– Dette er noe vi har ventet på, og vi er veldig glade for at det er så gode forbindelser til Oslo på begge de nye rutene. Ikke bare er det godt for våre norske passasjerer som ønsker å komme seg smidig frem og tilbake til Asia, men ikke minst for den økende strømmen av kinesiske og japanske turister som ønsker å besøke Norge. Med noen timers akklimatisering i Helsinki, vil det også bli mulig for reisende fra Fukuoka og Guangzhou å komme seg videre til Svalbard, som vi også flyr til sommeren, sier Kenneth Gilberg, sjef for Skandinavia og Baltikum i Finnair.
Fra Oslo flyr man på ettermiddagen, og ankommer tidlig morgen i både Fukuoka og Guangzhou. Reisetiden til Fukuoka er beregnet til 11 timer og 45 minutter, mens den er 12 timer og 15 minutter til Guangzhou.