Planen er å legge enda flere kinesiske byer til sitt voksende rutenettverk i østerled. Administrerende direktør Pekka Vauramo er ikke bekymret for nedkjølingen i den kinesiske økonomien.
– Å være først ute har sine fordeler, forklarer han.
– Det er flere megabyer i Kina som har få eller helt og holdent mangler gode ruter til Europa. Flere av disse vurderer vi nå, i tillegg til der vi allerede opererer.
Av selskapets fem byer som i første omgang skal betjenes med de nye A350-maskinene, som tilsvarer Boeings Dreamliner, ligger tre i Kina (Shanghai, Beijing og Hong Kong). De to andre er Bangkok og Singapore.
Leveringen av 19 A350-maskiner vil skje frem til 2023, noe som vil øke kapasiteten og erstatte syv A340-fly.
Vauramo understreker at det nordøstlige Asia er Finnairs ”sweet spot”. Strategien er fortsatt at Helsinki skal være broen mellom Europa og denne delen av Asia.
Finnairs A350-900-maskiner får 297 seter, 40 mer enn dagens langdistansefly, og bruker 40 prosent mindre drivstoff. De blir også satt opp med trådløst internett.