I regi av Ving har Respons Analyse gjennomført en stor, landsrepresentativ undersøkelse, samt internt i Ving og blant kunder. Målet er å kartlegge trender, og lære mer om gjestenes behov. ”Feltarbeidet” skal komme både Ving og gjestene til gode.
– I korte trekk er konklusjonen at få av oss er bekymret for terror, selv om det er bred enighet om at mediedekningen bidrar til å gjøre oss redde for at noe skal skje, sier kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving.
Selv om vi reagerer på urolighetene lar vi oss sjelden skremme til å bli hjemme. I stedet velger vi bort reisemål vi oppfatter som utrygge, til fordel for tradisjonelle, kjente reisemål som Mallorca og Kanariøyene.
Konsekvensen for Tyrkia er imidlertid slående. Der er kapasiteten for Vings del kuttet med omtrent 60 prosent. Totalt i det norske markedet vil rundt 45 000 charter-reisende dra til Tyrkia neste år. I toppårene sendte norske operatører rundt 400 000 dit.
Vinnerne er Kroatia, som for Vings del øker med 114 prosent. Storselgeren Mallorca øker med 22 prosent.
Ferierapporten 2016 er den tredje i rekken fra Ving, og delt inn i to deler. Del to er viet chartermytene, og hvorvidt karakteristiske, ofte negative forestillinger man har om pakketurer stemmer med virkeligheten.
– Charterarrangørene har fremdeles en jobb å gjøre for å vise at det har skjedd en stor utvikling med charterkonseptet, sier Løkaas Fossum, – men for ti år siden var det ikke mange som så for seg rom med egen bassengutgang fra terrassen på et charterhotell. I dag er dette rommene vi selger ut først, sier hun med et aldri så lite smil om munnen.