– Det er ikke bare Vinmonopolet som selger mindre, det gjør vi også. Hvis det skyldes lavere konsum er det positivt, sier Haakon Dagestad, Kommunikasjonssjef i Travel Retail Norway som driver Heinemann Duty Free.
I Aftenposten kan man lese at Vinmonopolet er bekymret for redusert omsetning og viser til at taxfreeomsetningen økte første halvår 2015. Men helt ferske tall fra Travel Retail Norway viser at taxfreeomsetningen av vin går ned når man sammenligner tall for juli, august og september som er de tre første månedene hvor man to år på rad har hatt samme vinkvote.
– Når Vinmonopolet sammenligner vår omsetning først halvår 2014 med første halvår 2015 så sammenligner de epler og pærer. Kvoten ble endret slik at man kunne bytte tobakk med vin fra 1. juli 2014. Det førte til salgsvekst første halvår i år, sammenlignet med første halvår i 2014. Sammenligner man epler med epler, altså juli, august og september i år med samme periode i fjor, så ser man at salget faller hos oss også, sier Dagestad
– At kvoten endres er utenfor vår kontroll, men når man bruker ærlige tall så ser man at vinsalget også går ned hos oss. En forklaring kan være at alkoholkonsumet over tid har gått ned i Norge, hvilket er veldig positivt. En annen kan være at grensehandelen tar salget, som også Vinmonopolet påpeker, sier Haakon Dagestad.