I henhold til Statistisches Bundesamtes var antallet utenlandske gjester på overnattingssteder med minst ti sengeplasser – fra januar til desember i fjor – 4,1 millioner høyere enn på samme tid i 2014. Det er en tilvekst på 5,4 prosent. Den positive utviklingen fortsetter dette året også, de første to månedene av 2016 viste allerede en oppgang på seks prosent.
– Status for året 2015 overgår alle våre forventninger – så også prognosene fra UNWTO (Verdens turistorganisasjon), som viser at reisevirksomheten på verdensbasis har vokst tre-fire prosent. Sammenlignet med de største turistmålene i Europa, får Tyskland flest poeng. For året 2016 går trenden fremdeles i positiv retning. Men i lys av usikkerhetsfaktorer som sikkerhetssituasjonen i verden, til tider strenge rammebetingelser for internasjonal virksomhet og flyktningsituasjonen, forventer vi litt lavere vekst – ca. en til tre prosent, kommenterer Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor).
Europa er og blir viktigste kilderegion – de europeiske landene utgjør med sin andel 73,4 prosent av alle utenlandske overnattinger. Med en økning på 2,1 millioner – dvs. 50 prosent av veksten – ga kildemarkedene fra eget kontinent også det største bidraget til fjorårets veksteventyr. Økningen i tysk, innkommende turisme ledes av Spania med 517.000 flere overnattinger, fulgt av Sveits (pluss 492.000), Storbritannia (pluss 382.000) og Nederland (pluss 176.000). Ni av Topp-10 kildemarkedene for tysk, innkommende turisme ligger i Europa. Topplasseringen beholder Nederland med 11,2 millioner overnattinger (pluss 1,6 prosent), og på annenplass kommer Sveits med 6,4 millioner overnattinger (pluss 8,4 prosent). Sterk vekst viste også Storbritannia med 7,4 prosent flere overnattinger enn året før og forsvarte sin fjerdeplass på Income-rangeringen med knapp margin til USA. På de neste plassene fulgte Italia, Østerrike, Danmark, Frankrike og Belgia med en tilvekst på mellom 1,3 og fem prosent. Den største økningen blant europeiske land i 2015 sto Spania for (med en tilvekst på 24,2 prosent av 2,7 millioner overnattinger). Dermed havnet spanjolene igjen blant Topp-10-landene.
De oversjøiske markedene viste også dynamisk utvikling i 2015. På rangeringslisten blant oversjøiske vekstmarkeder inntar Kina, med 505.000 ekstra overnattinger i forhold til året før, førsteplassen. På andreplass kom USA med en tilvekst på 439.000, deretter De arabiske Gulfstatene (pluss 330.000).
USA, som ligger på tredjeplass blant Reiselandet Tysklands kildemarkeder og er det største, oversjøiske markedet, utviklet seg dynamisk med totalt på 5,6 millioner overnattingsgjester (pluss 8,5 prosent). Med 2,5 millioner overnattinger (pluss 24,8 prosent) rykket Kina tett innpå Reiselandet Tysklands Topp-10-markeder. De arabiske Gulfstatene fortsatte økningen og banket på døren. Med en tilvekst på 17,7 prosent passerte de to millioner-merket. Totalt økte de oversjøiske markedene med 10,8 prosent og har utviklet seg over all forventning. I 2015 nådde de et overnattingsvolum på 19,7 millioner.