Ordningen kan innebære et paradigmeskifte i bransjen. Expedias hoteller må nå overby hverandre i forhold til hvor høy synlighet de vil ha på søk på nettstedets hjemmesider. Dette gjelder ikke minst Expedias merkevarer som Expedia.com og Hotels.com.
Endringen har skjedd uoffisielt, uten fanfarer, men kan få stor betydning for hvordan hoteller og andre aktører i reisebransjen blir brukt av OTAer (nettbaserte reisebyråer).
– Hotellene får nå muligheten til å styrke sin oppføring på våre nettsider og slik gjøre dem mer synlige, forklarer viseadministrerende direktør Mark Okerstrom i Expedia om selskapets nye Accelerator-program.
Med Accelerator skal Expedias nettsøk-resultater bli en ”markedsplass” der hotellene konkurrerer med hverandre om mest synlighet på nettsiden – som igjen skal øke bookingtallene.
Med dette overlater Expedia det til hotellene å styrke sin synlighet. Accelerator-programmet ble implementert mot slutten av fjoråret, men er på langt nær ferdig utviklet.
– Inneværende år vil vi i enda større grad fortsette med å utvikle hotellsøkene til en markedsplass, der hoteller kan konkurrere om oppmerksomhet og skaffe ytterligere trafikk, konkluderer Mark Okerstrom.