Tallene fra NHO Reiseliv forteller om et solid oppsving, og det er særlig vinter og nordlys det handler om.
– Reiselivet er i ferd med å bli den største eksportvaren i denne regionen, sa regiondirektør for NHO Troms og Svalbard, Christian Chramer, da tallene ble presentert tidligere i uken.
Fra vintersesongen for ti år siden og frem til i år er økningen i antallet utenlandske overnattinger i Tromsø kommune på 566 prosent (!) – fra 23 060 overnattinger i 2005/2006 til 153 501 sist vinter.
Tallene gjelder både hotell og camping i kommunen.
Ifølge regionkontakt i Troms for NHO Reiseliv, Gunnar Nilssen, skyldes dette i stor grad gode reiselivsaktører og mange års arbeid med å markedsføre nordlyset og Hurtigruten.
– Vi fikk også mye drahjelp etter sesongen 2008/2009, da nordlysfilmen til den britiske skuespilleren Joanna Lumley ble vist på BBC, sier han.
Andre faktorer som Chramer trekker frem er fremveksten av sosiale medier.
– Veldig mange vil oppleve det vi har, nemlig mørket, kulden, stillheten og nordlyset, sier han.
– Og de som gjør det og blir begeistret sprer det aktivt videre.
Tallene for sommersesongen er ikke like gode, de har i flere år vært på det jevne. Tidligere var sommertrafikken høyere enn besøket på vinteren, men det er nå snudd fullstendig på hodet. Det jobbes derfor nå mer aktivt for å tiltrekke seg flere sommergjester, ikke minst innenfor aktiv ferie.
– Vi trenger et fullt år med god vekst i turismen, sier Chramer, som ser store muligheter innenfor fiske, fjellturer og ikke minst guidete turer.
– Sistnevnte har jo vært en nøkkel til vintersuksessen.