På ECTAA-møtet i Thessaloniki forrige uke uttrykte de nasjonale reisebransjeforeningene, turoperatører og reisebyråer sterk bekymring for retningen til lovtiltakene som blir vurdert av EU. EU-kommisjonen for justis og rettsikkerhet gjennomfører for tiden konsultasjoner med tanke på å revidere pakkereisedirektivet og forbedre passasjerenes rettigheter. Alternativene som vurderes viser imidlertid lite samsvar mellom kravene som blir pålagt turoperatører og kravene som rettes mot flyselskapene.
EU-kommissær Reynders, som blant annet har ansvar for forbrukerbeskyttelse, har tydelig uttrykt intensjonen om å begrense forhåndsbetalinger til turoperatører i gjennomgangen av pakkereisedirektivet. Det er imidlertid ingen åpenbar interesse for å begrense forhåndsbetalinger til flyselskaper i gjennomgangen av passasjerrettigheter, som ligger under Transportkommisjonen og EU-kommissær Valean.
Dette viser en åpenbar mangel på forståelse for hvordan reiselivsnæringen fungerer. Turoperatører holder ikke igjen forbrukernes innbetalinger; de må betale sine leverandører, spesielt flyselskaper, som i de fleste tilfeller krever full forskuddsbetaling.
Kommisjonen vurderer å ytterligere regulere beskyttelsen av pakkearrangørers insolvens, men det er ingen konkrete alternativer under vurdering for å effektivt regulere flyselskapets insolvensbeskyttelse. Dette skjer til tross for at Den Europeiske Revisjonsretten anbefalte å utvide insolvensbeskyttelsen til flyselskaper.
– Å begrense forhåndsbetalinger og påtvinge insolvensbeskyttelse på bare én del av verdikjeden vil kun skade turoperatører og presse de ut av markedet. Det vil frata forbrukerne en viktig tjeneste da pakkereiser tilbyr et høyt beskyttelsesnivå, sier Frank Oostdam, president i ECTAA.
– Vi oppfordrer kommissærene Reynders og Valean til å samordne tiltakene gjennom hele reiseverdikjeden, hvis målet deres er å virkelig forbedre beskyttelsen av forbrukere, la han til.
– Virke reiseliv er opptatte av det finnes tydelig og transparente passasjerrettigheter. Graden av forhåndsbetaling av pakkereiser er nært knyttet til vilkårene til underleverandørene i pakken. Ulike arrangører har forskjellige betalingsmodeller i henhold til deres forretningsmodeller. EU-kommisjonen bør være ekstremt forsiktig med å direkte regulere operatørenes forretningsmodeller da dette kan føre til reduksjon av tilbud til markedet og mangel på konkurranse, sier bransjedirektør Audun Pettersen i Virke reiseliv.
European Travel Agents’ and Tour Operators’ Associations (ECTAA) representerer rundt 123 000 reisebyråer og turoperatører i Europa, som tilbyr rådgivning og selger transport, overnatting, fritids- og andre reiselivstjenester samt kombinerte produkter til fritids- og bedriftskunder. Virke reiseliv er det norske medlemmet.