Flyselskapet Emirates’ direkterute mellom Auckland og Dubai vil bli en av verdens lengste flyruter målt i antall kilometer, men ved bruk av smart teknologi og god planlegging minimerer de reisetiden.
Emirates opererer med fleksible reiseruter, som kan variere dag for dag, og unngår motvind for å redusere tiden i lufta.
Denne teknologien, kombinert med at de ikke mellomlander i Australia, gjør at selskapet kan kutte reisetiden fra Dubai til Auckland med opptil tre timer. Dette er ikke bare gode nyheter for passasjerene, men også fra et miljøperspektiv – resultatet blir nemlig at man sparer betydelige mengder drivstoff.
Flyselskapet åpner direkteruten mellom Dubai og Auckland 1. mars 2016, og kobler dermed 39. destinasjoner i Europa med New Zealand, med kun én mellomlanding på hovedflyplassen i Dubai.
16 timer i lufta
Den nye ruten vil bli fløyet med Boeing 777-200LR og skal normalt sett ta litt under 16 timer fra Dubai til New Zealand, og 17 timer og 15 minutter i motsatt retning.
– Emirates vil alltid investere mye i innovativ teknologi, og vi vurderer løpende hvordan vi kan optimalisere reiserutene våre av hensyn til værforhold i sanntid og andre faktorer. Det er vårt mål å kunne spare tid, drivstoff og utslipp uten at det gjøres kompromisser med sikkerheten eller komforten til våre passasjerer og ansatte, forteller norgessjef i Emirates, Terje Grue.
En 14.000 kilometer lang flyrute krever enorme mengder planlegging. Airservices Australia og Airways New Zealand har vært nøkkelpartnere i dette arbeidet for at man nå har funnet en optimal reisevei- og metode for den lange distansen.
Deler av flytiden vil være over australsk luftrom, et område Emirates over flere tiår har jobbet sammen med Airservices Australia for å optimalisere med hensyn til ny teknologi og reiseeffektivitet. Denne kunnskapen og teknologien har blitt brukt under planleggingen av Auckland-ruten.
– Sporingssystemet – AUSOTS – er allerede godt kjent i Emirates, og ved å videreutvikle dette spesifikt for Auckland-Dubai-ruten kan vi få betydelige fordeler uten at det går på bekostning av andre fly som resier til Australia, forteller Grue.
Han forteller videre at en rekke miljøvernsspesialister og lufttrafikkontrollører har hjulpet Emirates med å planlegge og finne de optimale rutene begge veier.
Flyet vil ha med seg 13 kabinansatte og fire piloter på den lange ruten, så det blir mulig med hvileperioder for de ansatte på turen.