Denne avtalen markerer en betydelig milepæl i Emirates’ bærekraftsstrategi, med første leveranse planlagt før nyttår. Dette vil være første gang SAF leveres gjennom DXB sitt drivstoffsystem.
Emirates har aktivt engasjert seg i arbeidet med å fremme SAF som en bærekraftig drivstoffløsning. SAF er en kompatibel drivstofftype som kan brukes med eksisterende flyflåter og flyplassinfrastruktur. Ved å blande SAF med konvensjonelt flydrivstoff i et forhold på opptil 50 prosent, vil det drastisk redusere livssyklusutslippene. I sin rene form har SAF potensial til å redusere utslipp med opptil 80 prosent sammenlignet med tradisjonelle flydrivstoff.
Norge blant pionerene
Tidligere i år har Emirates gjennomført vellykkede demonstrasjonsflygninger drevet utelukkende med SAF, og de har også operert flyvninger med blandet SAF fra ulike destinasjoner, inkludert Oslo, Paris og Lyon.
– Norske myndigheter har i flere år vært ledende i arbeidet med å fremme SAF som et viktig virkemiddel for utslippsreduksjon, og Norge var blant de første landene i verden med et innblandingsmandat for SAF, slik vi har i dag. Denne avtalen og muligheten til å forsterke fokuset på denne bærekraftspillaren er en tydelig indikasjon på vår målrettede innsats for betydelige utslippsreduksjoner, sier Terje Grue, norgessjef i Emirates.
Innovasjon med Avelia
Avtalen inkluderer også bruken av Avelia, en av verdens første blockchain-drevne SAF-løsninger. Avelia er utviklet i samarbeid mellom Shell Aviation og Accenture, med støtte fra Energy Web og American Express Global Business Travel. Denne teknologien gir Emirates muligheten til å nøyaktig spore bruken og leveransen av SAF gjennom hele forsyningskjeden.
Samarbeidet mellom Emirates og Shell Aviation markerer en viktig milepæl i arbeidet med å innføre SAF i forskyningsskjeden for flydrivstoff i UAE. I dag eksisterer det ingen produksjonsanlegg for SAF i UAE, noe som gjør avtalen viktig for arbeidet med å redusere karbonutslippene i luftfartsindustrien.