Resultatene for 2024 viser et EBITDA på 32 millioner kroner, et driftsresultat (EBIT) på 22 millioner og et årsresultat på -44 millioner. Dette er en markant forbedring fra -108 millioner i 2023.
– Vi er fortsatt et lite stykke unna sorte tall på bunnlinjen, men gjennom systematisk restrukturering og målrettede investeringer har vi bygget en solid plattform for vekst. I løpet av de siste årene har vi renovert over halvparten av hotellporteføljen, bedret finansieringen og etablert driftsorganisasjonen Gest Hotels som har slått markedet hvert år, sier konserndirektør Anders Moe.
En krevende reise
Gjennom konsernets over 30 år lange historie, har ingen nedgangstider vært så dramatiske som pandemien. Inntektene nærmest forsvant over natten, et nytt driftsselskap måtte stables på bena etter Maribel-konkursen og så å si samtlige ansatte var permitterte.
– I 2021 så det virkelig mørkt ut. På det verste tapte vi over 600 millioner kroner, og fremtiden var høyst usikker. Men vi hadde troen på kvaliteten i porteføljen og brukte tiden til å bygge en smidig og kompetent organisasjon som kunne ta de riktige strategiske valgene. Det er disse grepene som har lagt grunnlaget for posisjonen vi har i dag, forteller Moe.
Fra krise til strukturert vekst
Strategien til Flying Elephant, er å etablere et family office for Haare-familien, med hovedvekt på hotellinvesteringer. Ved å kombinere operativ hotellerfaring med utviklings- og forvaltningskompetanse, er ambisjonen å skape en av markedets mest verdidrevne porteføljer.
– Vårt fokus de siste årene har ikke vært kortsiktige resultater, men å sikre verdiene langsiktig og bygge en plattform for fremtidig vekst. Nå har vi gjenvunnet store deler av balanseverdiene vi hadde før pandemien, styrket finansieringen og profesjonalisert driften. Dette lover godt for de neste årene, sier Moe.
Konsernet har i dag 14 hoteller med en samlet markedsverdi på om lag 1,8 milliarder kroner og en belåningsgrad på 41 prosent. Dette gir en moderat gjeldsgrad og solid finansiell posisjon.
Investerer for fremtiden
Parallelt med renoveringsprosessen, er hotellporteføljen rebrandet og er i dag representert av fire forskjellige hotellkjeder. Disse investeringene gir kortsiktige kostnader i form av høyere utgifter og stengte rom, men løfter både verdi og inntjeningsevne på sikt.
– Rebranding og reposisjonering gjør at vi i dag kan velge de beste merkevarene til hvert enkelt hotell. Porteføljen vår omfatter nå hoteller under Hyatt Hotels, Strawberry, Best Western og First Hotels. Dette gir oss fleksibilitet og styrker konkurransekraften i markedet, sier Moe.
Diversifisering og vekst
Flying Elephant vil fortsette satsingen på kjerneområdene innen drift, utvikling og eiendom, men samtidig vurdere selektive realiseringer og nye investeringer for å diversifisere porteføljen og styrke likviditeten.
– Første fase var å redde verdiene. Andre fase har vært å løfte porteføljen gjennom investeringer. Neste fase er å bygge videre på denne plattformen å skape lønnsom vekst og ytterligere verdiskaping. Elefanten i høyeste grad oppe og går, og vil snart fly igjen, avslutter Moe.
