I gjenoppreisingen av Tysklands innkommende turisme vil merkevarebevissthet og inspirasjon gjennom digitale formater stå i fokus. I ulike faser av kundekommunikasjonen fortsetter Tysklands Nasjonale Turistkontor (DZT) å benytte mulighetene som ligger i Artificial Intelligence (AI), Virtual Reality (VR), Augmented Reality og Mixed Reality (MR).
– Allerede i 2020 benyttet DZT krisesituasjonen til å styrke sin digitale profil. Et godt eksempel er jubileumskampanjen for Beethovens 250-årsdag, hvor DZT gjennomførte en rekke virtuelle arrangementer. På denne måten kunne mennesker over hele verden delta i hyllesten av den store komponisten til tross for pandemien, blant annet ved å lytte til konserter og delta i virtuelle vandringer gjennom hans hus, sier Joelle Janz, turistsjef i DZT Norge.
Øker satsingen i 2021
I år forsterkes bruken av samtalegrensesnitt, chatbots, maskinlæring og prediktive analyser. Dette vil kunne oppleves i alt fra empatikampanjer på internasjonale markeder i nedstengingsfaser, i målrettede produktkampanjer og i digitale arrangementer og workshops med reisebransjen. Sammen med turistorganisasjonene i delstatene og mange andre partnere, fremmer DZT bruk av data på en innovativ og ansvarlig måte. Digitaliseringsprosjektet dekker alle innsatsområder i forbundsregjeringens nye digitaliseringsstrategi.
– Analytikere er enige om at internasjonal turisme sannsynligvis i år starter innhentingsfasen etter koronakrisen. Nå er det viktig å styrke merkevaren «Ferielandet Tyskland». Digitale formater og teknologier åpner nye muligheter for å bygge ut kundedialogen, intensivere kontakten med internasjonal turismenæring og dele ny kunnskap med våre partnere innen tysklandsturisme. Sammen leder vi Tysklands innkommende turisme styrket ut av krisen, sier administrerende direktør i DZT, Petra Hedorfer.
Digitale arrangementer sikrer løpende kontakt i bransjen
Digitale formater vil også i 2021 prege dialogen med internasjonal reiseindustri. I år går verdens største messe for turismenæringen, ITB, av stabelen digitalt mellom 9. og 13. mars. DZT deltar sammen med sine representanter fra utenlandskontorene, blant annet Norge.
– Målet er å i fellesskap utarbeide innhentingsstrategier etter koronakrisen og koordinere den internasjonale markedsføringen for 2021, sier Janz om deltakelsen i ITB.
I forbindelse med ITB og som en del av DZTs bærekraftstrategi har «dagen for barrierefri turisme» blitt avholdt i ti år. Den 12. mars finner den for første gang sted digitalt. Germany Travel Mart (GTM), hvor DZT er arrangør og vert, avholdes også digitalt mellom 25. og 27. april.
Virtuelle applikasjoner styrker kundekontakten
I det virtuelle rom lanserer DZT også ytterligere formater for dialog med sine sluttkunder. Ved å integrere AI-baserte chatbots tilbys bedre service for potensielle kunder som er i planleggings- og inspirasjonsfasen. I markedsføringen av Ferielandet Tyskland på sosiale medier benytter DZT både VR, AR og MR for å nå ut til yngre mennesker og inspirere dem til å reise til Tyskland når det blir mulig igjen.
– Vi gleder oss veldig til nordmenn kan reise til Tyskland igjen. I tiden vi er inne i nå er det viktig å utvikle seg og utnytte muligheter, ikke begrave seg i frustrasjon. Det gleder meg derfor at vi til tross for nedstenging fortsatt kan gi Tysklands-interesserte nordmenn gode opplevelser og masse inspirasjon digitalt, sier Joelle Janz.