Flybillettprisene og dermed inntektene faller med andre ord raskere enn kostnadene.
I første kvartal økte SAS omsetningen med om lag 700 millioner svenske kroner i forhold til samme tid i fjor. Omsetningen endte i første kvartal – fra november til januar – på 8,96 milliarder svenske kroner.
Resultatet etter skatt falt imidlertid fra minus 246 til minus 556 millioner svenske kroner.
– Vi legger bak oss et sesongmessig svakt kvartal, som var som forventet verre enn året før, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.
Analytiker i Swedbank Hans-Eric Jacobsen følger flybransjen tett og bekrefter at resultatet ble som ventet:
– SAS opplever det samme som alle flyselskap opplever. Inntektene faller fortere enn kostnadene, sier han til NRK.
Dette betyr altså ikke at folk flyr mindre, tvert om. Vi betaler bare mindre og mindre for å fly.
SAS oppretter nå nye baser i London og Spania for å få lavere kostnader. I tillegg skal det også introduseres nye digitale plattformer som skal øke effektiviteten.
SAS ledelsen forklarer noe av underskuddet med økte drivstoff avgifter og valutaeffekter, hovedsakelig at den svenske kronen har falt i forhold til amerikansk dollar, som blant annet er valutaen oljeprisen måles i.
I tillegg peker de i pressemeldingen på at den norske flyseteavgiften har dratt ned inntektene i Norge.
SAS har gjennom årene vært gjennom tøffe kostnadskutt program, men nå er det ikke snakk om nedbemanning, ifølge Swedbank-analytikeren.
– Man skal ikke kutte antall ansatte eller antall fly, men blant annet ha flyene lenger i luften, jobbe med å opprettholde punktlighet, effektiviteten til de ansatte må stadig forbedres, og det jobbes med å få ned bensinforbruket.
– Og dette er en utvikling som aldri vil stanse, sier Jacobsen videre til NRK.
– Det er tøff konkurranse i flybransjen og billettprisene blir stadig billigere.
Trending
- Peer Gynt Tours: Derfor deltar vi på TravelMatch i januar
- TAP Air Portugal innfører Premium Economy
- Oman’s wadier – unike fotturer og naturopplevelser
- November-fall for Widerøe
- Bare fem uker igjen: Grand Travel Awards 2026 nærmer seg.
- Eivind Roald: kommersiell finjustering, teknologisk løft og tydeligere kundefokus i Norse
- Smuglansering av SAS Holidays
- Virkes reaksjoner på budsjettforliket
