Filmen har norsk premiere 26. mai. Den nye live-action-versjonen av Den lille havfruen er en ny fortolkning av Disneys originale animerte film fra 1989 om den lille havfruen Ariel. I hovedrollen som Ariel ser vi den amerikanske sangeren og skuespilleren Halle Bailey.
Før premieren lanserer VisitDenmark en kampanje, rettet mot norske barnefamilier, i samarbeid med Destinasjon Fyn og VisitOdense. Kampanjen inkluderer en video som presenterer opplevelser på Fyn, som for eksempel Egeskov slott og gamlebyen i Odense. Opptak fra Fyn og Odense blir koblet til scener fra den nye filmen, og det skapes en forbindelse mellom historien i filmen og de eventyrlige opplevelsene i den virkelige verden.
– Vi håper at filmen om Den lille havfruen vil skape ny interesse for eventyr og historier som vi kan bruke til å fortelle om de unike opplevelsene vi har i Odense og resten av Fyn. Filmens hovedperson Ariel er full av nysgjerrighet, i tillegg til å være frisinnet og eventyrlysten. Derfor gir filmen en mulighet til å nå ut til et familiepublikum, og viser mulighetene for å utforske virkelige eventyr på Fyn, forteller kommersiell sjef hos Destinasjon Fyn, Sofia Wulff, om den nye kampanjen.
Film vekker følelser
VisitDenmark har gode erfaringer med film-turisme, der danske filmer typisk presenterer publikum for dansk kultur og livsstil. I tillegg har de hatt en rekke større internasjonale samarbeid i filmbransjen knyttet til internasjonale filmer som har en forbindelse til Danmark.
– Når det er en film eller TV-serie som relaterer til Danmark, har vi muligheten til å støtte oss på interessen og oppmerksomheten som skapes hos publikum før lanseringen. Og lykkes vi med å lage en referanse fra den filmatiske fortellingen med Danmark som reisemål, kan vi øke reiselysten hos filmens publikum, sier Hege Fredlund Hoff, Marketing Manager fra VisitDenmark i Norge, og fortsetter: – Film kan vekke spesielle følelser og drømmer hos publikum, og det er akkurat de samme tingene som spiller inn når man leter etter sitt neste feriested.
Det er ikke bare filmsamarbeid som inngår i VisitDenmarks strategi, men også samarbeid med kjente merkevarer. I fremtiden vil VisitDenmark derfor søke å etablere flere internasjonale co-branding-partnerskap.