Prisene, som inkluderer utmerkelsen “Årets Servicehelt” og kåringen av de høyest rangerte
hotellene og spisestedene, løfter frem aktører som virkelig representerer “noe av det beste
Norge har å by på” i norsk reiseliv.Kåringen er basert på kvalitetsstandarden for Historisk Kvalitet
og som har vært utviklet i 17 år med fokus på å gi gjestene de beste serviceopplevelsene.
De Historiske er en sammenslutning av 70 unike hoteller og 26 spisesteder spredt over hele
Norge. Gjennom sitt kvalitetsmerke forplikter de seg til å levere enestående gjesteopplevelser
som gjenspeiler norsk kultur, historie og tradisjon.
Årets beste hoteller og spisesteder
Blant hotellene var det Walaker Hotell i Solvorn som gikk helt til topps med en imponerende
score på 94 %. Hotellet, som er Norges eldste og ligger idyllisk til ved Lustrafjorden, leverte en
gjesteopplevelse i særklasse. Hotel Union Øye, det eventyrlige fjordslottet på Sunnmøre, tok
andreplassen med en score på 93 %, mens Hotel Union Geiranger, beliggende i
verdensarvområdet Geirangerfjorden, sikret tredjeplassen med 92 %. Det er også verdt å merke
seg at Kviknes Hotel oppnådde den solide 4. plassen – og nylig gikk dette hotellet også til topps
internasjonalt som “Best Historic Resort Worldwide” under årets Historic Hotels Worldwide
Awards of Excellence 2024.
Denne prisutdelingen er arrangert av Historic Hotels of America/Historic Hotels Woldwide som
anerkjenner og feirer verdens fineste historiske hoteller og deres eiere i kategorier som service,
bærekraft, markedsføring, historie og lokasjon.
Dette viser at kvalitetsstandarden til De Historiske er en solid bidragsyter for hoteller og
spisesteder som også ønsker å levere internasjonalt toppnivå til våre gjester.
Også blant spisestedene var nivået svært høyt. Statholdergaarden i Oslo, en av Norges mest
anerkjente gourmetrestauranter, toppet listen med 93 %. Huset i Longyearbyen, kjent for sin
bruk av arktiske råvarer i unike retter, sikret andreplassen med 91 %, mens nykommeren
Vaaghals i Oslo, oppnådde tredjeplassen med 90 %.
Prestasjonene er spesielt imponerende med tanke på at evalueringene omfatter nærmere 700
kvalitetskriterier som tar for seg alt fra gjesteopplevelser til bærekraft og lokal forankring. Å
oppnå slike resultater krever enestående dedikasjon og gjennomføringsevne fra hele laget.
Prisen for Årets Servicehelter 2024
Den prestisjetunge prisen “Årets Servicehelt” hedrer enkeltpersoner som utmerker seg med sitt
eksepsjonelle vertskap. I år gikk prisen til Anne Lise Herbjørnsdatter fra Straand Hotel i Vrådal og
Narisa Suksai fra Fløirestauranten i Bergen.
Som 70-åring ble Anne Lise headhuntet til Straand Hotel, der hun umiddelbart satte sitt preg på
gjestfriheten. Hun er kjent for sin genuine tilstedeværelse og evne til å skape uforglemmelige
opplevelser for gjestene. Hun kombinerer historiefortelling og en smittende arbeidsglede med et
personlig engasjement som har gjort henne til en uvurderlig ressurs for Straand Hotel. Hun er et
enestående bevis på at hun som 75 åring kan gi andre inspirasjon om man ønsker å bidra i
hotellyrket i voksen alder.
– At Anne Lise mottar denne prisen for 2024, er en anerkjennelse av hennes enestående innsats
og en påminnelse om hva ekte vertskap betyr, sier Katrine Straand, hotellsjef ved Straand Hotel.
Narisa Suksai har imponert juryen med sin personlige varme og profesjonelle service. Hennes
genuine stolthet for både Fløirestauranten og Fløyen kommer tydelig frem i hvordan hun møter
gjestene. Med sin entusiasme og evne til å formidle skaper hun en innbydende atmosfære der
gjestene føler seg sett og ivaretatt, samtidig som hun deler spennende visjoner for restaurantens
fremtid.
– Vi er veldig stolte av utmerkelsen til Narisa som Årets Servicehelt, sier Anita Nybø,
administrerende direktør ved Fløyen.
Vår ambisjon er å hver dag overraske, og skape unike og minnerike opplevelser for våre gjester,
her er Narisa en foregangsfigur.
– Våre vinnere representerer det ypperste innen norsk gjestfrihet og vertskapsforståelse. Å levere
en gjesteopplevelse som scorer så høyt på nærmere 600 kvalitetskriterier, krever dedikasjon og
fokus. Anne Lise, Narisa og årets topprangerte hoteller og spisesteder viser hvordan service på
gjestens premisser kan skape minner for livet, sier administrerende direktør Nils Henrik Geitle.