London Gatwick er med sine 43 millioner årlige passasjerer Storbritannias nest største og blant de ti travleste flyplassene i Europa. Reisende fra London Gatwick slipper nå å ta ut verken elektronikk eller væsker fra håndbagasjen i sikkerhetskontrollen. Flyplassen har gjennomført et omfattende moderniseringsprosjekt, der samtlige av de 19 sikkerhetslinjene nå er utstyrt med avanserte CT-skannere. Innføringen er del av et større initiativ fra britiske myndigheter for å oppgradere sikkerheten ved landets flyplasser.
Skannerne baserer seg på tredimensjonal (3D) billedbehandling og gjør det mulig for passasjerer å la både væsker og elektroniske enheter, som for eksempel bærbare PC-er, bli liggende i håndbagasjen. Væsker i beholdere på opptil 100 milliliter er fortsatt tillatt, og det er ikke lenger krav om å legge disse i gjennomsiktige plastposer. Dette gjør ikke bare prosessen mer effektiv, men også mer bærekraftig, ifølge flyplassledelsen.
– Dette er en positiv endring som gjør reisen enklere for våre passasjerer. Mer enn 95 prosent kommer seg allerede gjennom sikkerhetskontrollen på under fem minutter, sier Cyrus Dana, sikkerhetssjef ved London Gatwick.
– Vår høyeste prioritet er fortsatt sikkerheten for våre passasjerer og flyplassen som helhet, legger han til.
Langt fra en global standard
Til tross for de nye reglene på Gatwick, understreker flyplassen at ikke alle internasjonale lufthavner har tatt i bruk samme teknologi. Det betyr at den tradisjonelle regelen om én liter gjennomsiktig plastpose og væsker i beholdere på maks 100 milliliter fortsatt gjelder ved mange andre flyplasser, inkludert ved retur fra destinasjoner utenfor Storbritannia.
Hva med Norge?
I følge Nettavisen opplyste Avinor i mars 2025 at de er i anbudsprosess for ny håndbagasjekontrollteknologi . Planen er å begynne utrulling av CT-skannere først på Oslo lufthavn Gardermoen, trolig i 2027 eller 2028 . Med det nye utstyret vil PC-er og annet elektronisk utstyr kunne bli liggende i håndbagasjen under kontrollen. Avinor har ifølge artikkelen er enda ikke bestemt hvilke andre norske flyplasser som skal få tilsvarende oppgradering, men man antar at de største (Bergen, Trondheim, Stavanger osv.) vil følge etter Oslo når teknologien er utprøvd.
Økt effektivitet
Den nye teknologien gjør det ikke bare enklere for de reisende, men gjør sikkerhetskontrollen betydelig mer effektiv. I mai 2024 uttalte København flyplass (Kastrup) sin pressesjef til Finansavisen at;
– Vi går fra å håndtere 180 til 300 passasjerer i timen pr. sluse, med omtrent samme bemanning.
Kilder: London Gatwick Lufthavn, Nettavisen, Finansavisen, Romerike Blad