Etter flere tiår i dagligvarebransjen ville moldenseren og kjøpmannen Erik Berg skape noe nytt og unikt, utenfor en bransje som han kjente like godt som sin egen bukselomme.
Valget som ble tatt skulle bli et reiselivseventyr av de sjeldne i Norge. Og noe som har gledet hundretusener av gjester fra inn- og utland i to tiår.
Denne uka feirer den norske reiselivssuksessen Classic Norway Hotels 20 år. Men det var ikke i Bergs tanker at hotellkjeden skulle vokse seg så stor.
Arven
Det som har blitt et norsk reiselivseventyr startet forsiktig med Hustadvika Gjestegård allerede i 1990. De neste årene ble overnattingsbedrifter i Molde, Smøla og Bjorli kjøpt opp og forløperen til Classic Norway Hotels, «Møre Gjestegårder», ble etablert.
Smøla Gjestegård og Knausen i Molde ble solgt ut av porteføljen og ble i 2002 erstattet av Håholmen Havstuer ved Atlanterhavsveien. Og året etter var Classic Norway Hotels et faktum.
I tiåret som fulgte kom daværende Molde Fjordstuer, Ona Havstuer, Finnøy Havstuer og Flatflesa fyr på Romsdalskysten med i kjeden. Det samme gjorde Angvik Gamle Handelssted, og Hotell Utsikten i Geiranger. Og deretter en stor satsing i Lofoten.
– Det var flere store kvantesprang og det var aldri i mine planer at Classic Norway Hotels skulle bli så stort, sier Classic Norway-eier Erik Berg.
– Når vi ser tilbake etter 20 år i reiselivet er jeg stolt over å få ha vært med på å skape et reiselivskonsept som betyr noe for så mange. Vi har bygget en norsk hotellkjede som har kjerneverdiene historie, kultur og natur fordi vi ønsker å være kulturbærere. Den arven skal vi forvalte godt også i fremtiden, sier Erik Berg.
Familien vokser
Classic Norway Hotels har gjennom de 20 første årene vokst til hele 24 magiske steder rundt om i landet.
Selskapet er på plass i Lofoten med overnattingssteder, der de nå er i sluttfasen i bygging av kjedens hittil største reiselivssatsing i Henningsvær og er godt representert på Nordvestlandet. I tillegg er Gloppen Hotell i Nordfjord, Strand Hotel Fevik på Sørlandet, Skarsnuten i Hemsedal, Aksjemøllen i Lillehammer og Refsnes Gods og Ramme fjordhotell på Østlandet kommet med i kjeden.
– I reiselivssammenheng er hotellkjeden foreløpig bare en «ungdom». En vital ungdom riktignok, som vi skal sørge for at vokser videre, sier Berg, og fortsetter:
– Vi har tatt store løft samtidig som vi har vært opptatt av å ikke ta stor risiko. Vi leter hele tida etter de riktige stedene som kan bli en positiv tilvekst til Classic Norway Hotels. For å bli vurdert som nytt sted i Classic Norway Hotels må destinasjonen være like bra som de vi har i dag eller ha mulighet til å bli det, eller helst enda bedre. Det er disse unike stedene som skal bli en del av Classic Norway Hotels, forteller Berg.
– Classic Norway Hotels prioriterer å eie både eiendomsselskapene og driftsselskapene i anleggene i kjeden.
Samarbeid
– Min målsetting har hele tiden vært at Classic Norway Hotels skal eie og drive noen av landets vakreste reiselivsanlegg. Et mål som har vært delt av forretningspartnerne Stein Erik Hagen i Canica AS og Stig O. Jacobsen som begge har vært viktige i Classic Norway Hotels arbeide med å skape et norskeid reiselivsprodukt i toppklasse, forteller Erik Berg.
Administrerende direktør Stephen Meinich-Bache sier dette om 20-årsjubilantens videre planer:
– Vi skal fortsatt skape magiske øyeblikk for våre gjester på alle våre hotell- og rorbuanlegg. Dette klarer vi fordi alle ansatte er opptatt av det gode vertskapet ved alle våre destinasjoner. Et fint sted er bare et fint sted. Det er menneskene på stedet som skaper den store forskjellen. I tillegg til å fortsette utviklingen av de etablerte stedene har vi planer om å vokse godt og solid fremfor å vokse raskt.
Stolt fremtid
– Vi er stolte medeiere i Classic Norway Hotels, og er utrolig takknemlige for den jobben som gjøres av dyktige medarbeidere. Classic Norway Hotels har bygget sten for sten i mange år og forvalter i dag en kulturarv, hvor vi er opptatt av at naturen og historien blir tatt godt vare på. Det har vært en utrolig reise å være med på og vi ser frem til fortsettelsen, sier styreleder Caroline Hagen Kjos i Canica AS.
En rekke av Classic Norway-hotellene har gjennomgått betydelig oppgraderinger og forbedringer de siste årene.
– Dette gjør vi for at våre gjester skal få de beste opplevelsene når de besøker noen av de fineste stedene i Norge, sier Erik Berg, som ikke legger skjul på at han er stolt over at Classic Norway Hotels har skrevet seg den nye norske reiselivshistorien.
– Jeg er sikker på at vi også skal være ledende innenfor vårt segment også fremover. 20-åringen Classic Norway Hotels skal være en tydelig aktør og et foretrukket valg for alle som vil ha uforglemmelige reiseopplevelser i Norge, avslutter reiselivsbyggeren Erik Berg.