Norsk Reiseliv skal selskapet hete, med Norwegian Tourism Partners som det internasjonale navnet.
– Norsk Reiseliv skal være en uavhengig, synlig og tydelig bransjeorganisasjon i det offentlige rom. Vi skal fremstå som en kommersiell stemme for et bærekraftig reiseliv, sier Per-Arne Tuftin.
– Formålet med Norsk Reiseliv er gjennom sitt arbeid å styrke reiselivsindustriens innflytelse og posisjon som en ledende industri, og skape grunnlaget for at Norge tar en større del av den internasjonale veksten i reiselivet, sier Tuftin.
Medlemmene i Norsk Reiseliv står for vel 95 prosent av den internasjonale reiselivsmarkedsføringen og består i dag av de største reiselivsbedriftene i Norge, samt de viktigste destinasjons- og landsdelsselskapene.
– Verden forandrer seg, nye markeder, målgrupper, trender og ny teknologi er med på å gjøre den internasjonale konkurransen stadig tøffere. Dette krever en aktiv innsats både fra myndighetene og reiselivsnæringen. Med lavere oljepriser trenger Norge bedre lønnsomhet og høyere vekst i tradisjonelle konkurranseutsatte næringer. Norsk Reiseliv ser derfor positivt på at Regjeringen sist fredag lanserte sin melding til Stortinget om reiselivet, selv om vi mener at meldingen burde vært mer innovativ og visjonær i forhold til reiseliv som fremtidsnæring, sier Tuftin.
– Norsk Reiseliv mener reiselivet er en næring som også i fremtiden vil være viktig for landet vårt i forhold til sysselsetting og verdiskaping, og det er derfor viktig med politisk prioritering av denne næringen og dens potensiale, sier Per-Arne Tuftin.
Norge skal ifølge Norsk Reiseliv ikke bli et masseturismeland, men ”et land som skaper inntjening og sysselsetting gjennom bærekraftig vekst og lønnsomme besøkende, det være seg den påvirkbare delen av forretningsturismen, arrangementsturisme, og ferie- og fritidsturisme”.
Norsk Reiselivs aktiviteter spenner fra å være en aktiv høringsinstans for offentlige myndigheter og en bransjeorganisasjon som setter dagsaktuelle temaer på agendaen, til i samarbeid med forsknings- og analysemiljøer å synliggjøre de kommersielle mulighetene i reiselivsnæringen og som en aktiv pådriver for bærekraftig utvikling og vekst.
Norsk Reiseliv har Nordic Choice Hotels, Thon Hotels, Scandic Hotels, Rezidor Hotel Group, Color Line, Hurtigruten, Norwegian, SAS, NSB, VisitOslo, Norske Fjell, Fjord Norge og NordNorsk Reiseliv som medlemsbedrifter.