Adyen, den globale finansielle teknologiplattformen som er foretrukket av ledende virksomheter, har lansert sin 2025 Hospitality and Travel Report. Rapporten belyser hvordan kunstig intelligens (AI) forandrer både reisendes atferd og kjøpsmønstre. En tydelig trend er at stadig flere forbrukere forventer at hotell- og reiselivsaktører integrerer produktsøk og betalingsløsninger direkte i bookingsystemene.
Boomers og Gen X leder veksten i AI-adopsjon
Kunstig intelligens endrer hvordan folk planlegger og bestiller reiser. I en undersøkelse blant 40 000 forbrukere i 27 land svarte 35 % at de hadde brukt AI for å oppdage nye reisemål, en økning på hele 74 % fra 2024. I Norge er det fortsatt Gen Z (56 %) og Millennials (42 %) som bruker teknologien mest, men den største veksten kom fra Boomers (opp 80 %) og Gen X (opp 123 %).
Hele 72 % av norske Boomers oppgir at AI hjelper dem med å filtrere ut støyen på nettet. Over 61 % av reisende sier de blir frustrerte av sosiale medier fulle av reklame, sponsede innlegg og innhold fra influensere. AI bidrar til å rydde unna dette og gir raskere og mer relevant reiseinspirasjon enn noen annen metode, ifølge 60 % av respondentene.
