På under fem år har Brim Explorer blitt den største reiselivsaktøren innen båtturisme i nord med hele fem egenutviklede, innovative elektriske- og hybridelektriske fartøy. MS Bre, flåtens nyeste tilskudd, har en toppfart på hele 30 knop og er både en elektrisk sightseeingbåt og en hybridelektrisk hurtigbåt. Lørdag kl 12:00 døpes Bre i Bodø med Halvdan Sivertsen som gudfar.
– Bre er sannsynligvis et av verdens raskeste og mest effektive elektriske skip av denne størrelsen, og et resultat av omfattende innovasjonsarbeid. Det er skikkelig stas å døpe Bre i Bodø som er omgitt av en verdens vakreste skjærgårder, sier Agnes Árnadóttir daglig reder i Brim Explorer, og legger til: – Siden Bre har hjemmehavn i Bodø, var det helt naturlig å spørre Halvdan Sivertsen om å være gudfar, og vi er veldig stolte over at han takket ja.
De karakteristiske båtene til Brim Explorer er designet for å bringe gjestene nærmere opplevelser på havet, og gjennom formidling om bord øker gjestenes bevissthet rundt viktigheten av å ta vare på havet. Interiøret ombord i MS Bre har et stilrent, nordisk preg med ikoniske designlamper, norske møbler detaljer i norsk eik.
Strategisk satsing på Bodø
Brim Explorer satser på naturopplevelser på havet i Bodø, med elektriske nordlysturer, og turer til blant annet Kjerringøy og Saltstraumen.
– Bodø er en destinasjon i vekst, og porten til Nordlands vakre kyst. Med vår langsiktige, strategiske satsing i regionen håper vi å kunne bidra til å styrke aktivitetstilbudet og gjøre destinasjonen enda mer attraktiv, sier Agnes Árnadóttir.
I tillegg til å være en sightseeingbåt er Bre reservebåt for Norled i rutene til Gildeskål og Væran. Derfor har MS Bre praktiske løsninger som kran og lasterom, for å kunne frakte både last og passasjerer.
Egne elektromotorer
Visjonen til Brim Explorer er å bli verdensledende på utvikling og drift av elektriske turistbåter. De elektriske fremdriftsmotorene er utviklet av datterselskapet Brim Tech. Teknologien er banebrytende i effektivitet og vekt, de to viktigste parameterne for å oppnå elektrifisering av hurtigbåter.
– Elektromotorene gir 1000 kW direkte koblet til propellakslingene uten gir. Dette gir langt lavere vekt, høyere fart og lengre rekkevidde enn sammenlignbare løsninger. I tillegg er motorløsningen tilnærmet vedlikeholdsfri noe som gir vesentlig rimeligere drift. Tilsammen gir vår teknologi raskere overgang til grønnere og mer bærekraftig transport til sjøs, sier Espen Larsen-Hakkebo, teknisk sjef i Brim Explorer.
Fakta om MS Bre Hjemmehavn: Bodø
Lengde: 26 meter
Bredde: 11 meter
Mannskap: 4
Passasjerer: 130
Batteri: 1000 kWh (tilsvarer 14 standard elbiler)
Motorer: 2*1000 kW Brim Tech elmotorer
Gir: Ingen gir
Generatorer: Scania Di13 med Danfoss generatorer