Norske forretningsreisende velger i økende grad å kombinere forretningsreisene sine med fornøyelser: såkalt bleisure. Det viser en analyse utført av Corporate Traveler og FCM Travel, som avslører at forretningsreiser foretatt av nordmenn på 6-7 dager har økt med 38 prosent sammenlignet med fjoråret. Det er bra for lokale økonomier, sier en nordisk direktør for et forretningsreisebyrå.
Bleisure-trenden – en sammentrekning av ordene business og leisure – der forretningsreisende kombinerer arbeid med fornøyelse, ser ut til å vokse. Dette viser ny statistikk fra reisegruppen Flight Center Corporate.
En global analyse av to av konsernets ledende reisemerker, Corporate Traveller og FCM Travel, avslører at dagsreiser globalt opplever mindre vekst og nå er blitt forbigått av lengre opphold. Det samme gjelder i Norge. Her viser tallene at dagsturer i perioden 1. april til 30. september i år – sammenlignet med samme periode i fjor – har økt med 1,5 prosent, mens reiser på 6-7 dager har økt med hele 38 prosent.
Det mest populære reisemålet i 2024 for lengre forretningsreiser over seks dager fra Norge var Stavanger, mens dagsturer først og fremst har gått til København.
– Disse lengre oppholdene, som kombinerer forretninger og fornøyelse, er fordelaktige for lokale økonomier, ettersom forretningsreisende vanligvis bruker dobbelt så mye per overnatting sammenlignet med vanlige feriegjester. Med en forventet økning på 10 prosent i europeiske forretningsreiser i år ser vi en vekst på dette området som overgår de fleste regioner globalt, sier Bodil Månsson, som er administrerende direktør i FCM Travel Nordics.
Flight Center Corporates globale State of the Market -rapport* viser også at bleisure-trenden er økende. Rapporten viste at over 75 prosent i gjennomsnitt av kundene deres hadde lagt til fritidsreiser til tjenestereisene sine.
*State of the Market -rapporten er basert på data fra juni 2024. Målgruppen for undersøkelsen var kunder hos Corporate Traveler og FCM Travel, nærmere bestemt beslutningstakere, reiseledere og autoriserte reisebookere. Alle Corporate Traveller- og FCM Travel-regioner var inkludert. Et tilfeldig utvalg på 562 svar ble samlet inn ved hjelp av den innovative plattformen Qualtrics.