Selskapets inntekter i tredje kvartal 2024 endte på MNOK 464, en betydelig økning sammenlignet med MNOK 225 i tilsvarende periode i fjor. Dette gir en vekst på 62 %, justert for økningen i antall skip i drift. Havila Kystrutens to siste skip, Havila Polaris og Havila Pollux, ble satt i drift i august 2023.
For årets første ni måneder var selskapets samlede inntekter 1,126 milliarder kroner, opp fra 515 millioner kroner i fjor. Driftskostnadene til selskapet beløp seg til 336 millioner kroner i kvartalet, hovedsakelig knyttet til ordinære driftskostnader for de fire skipene i rederiets flåte. Selskapet driftsresultat endte på 128 millioner kroner, en markant forbedring fra et negativt driftsresultat på 36 millioner kroner i samme kvartal i fjor, og en videreføring og forbedring av den positive trenden fra forrige kvartal i inneværende år.
– Vi er veldig fornøyde med å levere et sterkt driftsresultat i dette kvartalet. Det viser at vår forretningsmodell, med en effektiv landorganisasjon som støtte til driften om bord, sammen med økt etterspørsel, gir resultater, sier administrerende direktør Bent Martini om resultatene.
– Det er vår klare oppfatning mer miljøvennlige kystreiser og kvaliteten våre gjester opplever om bord legges merke til, og dermed gir økt etterspørsel og et høyere belegg.
I tredje kvartal 2024 var 78 % av kapasiteten på selskapets skip solgt ut, mot 70 % i samme periode i fjor.
– Flere har blitt oppmerksomme på det nye selskapet langs norskekysten, med nye og moderne skip. I kombinasjon med målrettet markedsføring og gode tilbakemeldinger fra de som allerede har reist med oss, ser vi at flere viser interesse for Havila Kystruten, sier han.
Stort potensial
Havila Kystruten har allerede solgt 41 % av kapasiteten for 2025, og gjør målrettede tiltak for å nå selskapets ambisjoner i det nye året.
– Det er et stort potensial i å øke belegget, spesielt på den sørgående delen av ruten fra Kirkenes til Bergen. Denne strekningen har tradisjonelt hatt mindre belegg enn den nordgående delen av ruten, sier Martini.
– Fremover skal vi videreutvikle våre digitale salgsplattformer, som vil gi oss muligheten til å nå nye markeder og få inn flere direktebestillinger. Resultatene viser også hvordan vi stadig forbedrer kundereisen, både gjennom høyere servicegrad og en bredere produktportefølje om bord. Vi skal fortsette å tilby fleksibilitet og kortere turer for å nå et enda større marked som kan tenke seg å oppleve hvor beroligende og behagelig det er å reise med våre stillegående skip langs norskekysten.
Leverer på bærekraftsmålene
I tredje kvartal hadde Havila Kystrutens skip 30 % lavere CO2-utslipp enn referansetallene på Kystruten fra 2017, da ruten ble driftet med dieseldrevne skip. Matsvinnet til selskapet i tredje kvartal var på 66 gram per passasjer per døgn om bord, betydelig lavere enn selskapets mål om maksimalt 75 gram matsvinn.
– CO2-utslippene våre er betydelig bedre enn kravene i kontrakten med Samferdselsdepartementet, som sier at det skal være minimum 25 % reduksjon i CO2-utslipp sammenlignet med 2017-tallene. Vi har klare ambisjoner om å redusere CO2-utslippene våre enda mer i tiden som kommer, og jobber kontinuerlig med optimalisering av den daglige driften vår. Samtidig har det vært en del utfordringer knyttet til ladestrøm langs kysten de siste månedene, og med dette mer jevnt operativt vil det bidra til ytterligere reduserte utslipp fremover, sier Martini.
Havila Kystruten har også mottatt flere priser og mottatt internasjonal anerkjennelse for sin innovasjon og fokus på bærekraft og mer miljøvennlige løsninger i alle aspekter at driften.
– Det er hyggelig å bli anerkjent og vinne priser, og det viser at vi gjør noe riktig. Det bidrar også til å posisjonere oss som et foretrukket valg for reisende som søker stillegående og naturskjønne opplevelser.
– Vi har ansatte, på sjø og land, som hver dag jobber for å tilby våre gjester unike opplevelser langs norskekysten, samtidig som de bidrar til at vi når våre mål, også innen klima, miljø og bærekraft. Det engasjementet som vises er fantastisk, avslutter Martini.