Da alarmklokkene gikk om at pengene til byggingen ville ta slutt i midten av august tok EU-kommisjonen affære og godkjente ytterligere bevilgninger til skandaleprosjektet. Mer enn ti milliarder kroner i rene penger skytes nå inn, i tillegg til et tilsvarende beløp i bankkreditter.
Hovedproblemet knyttet til brannsikringen er fortsatt ikke løst, men den nye flyplassledelsen mener likevel at anlegget skal kunne åpne om vel et år.
Innvielsen av Berlins nye flyplass (BER) skulle etter den opprinnelige planen skje i 2011. Siden den tid har man vært nødt til å dytte på datoen. Den opprinnelige byggeprisen var beregnet til nærmere 27 milliarder euro, men etter all sannsynlighet vil sluttregningen havne på rundt 66 milliarder kroner.
Flyplassen blir offisielt å hete Berlin Brandenburg International Willy Brandt. Kapasiteten blir på 27 millioner passasjerer per år, men har bygd inn tillatelser til å bygge den ut tiol å håndtere 45 millioner per år