Barcelona har besluttet å stenge to av sine sju cruiseterminaler innen utgangen av inneværende tiår som del av en langsiktig strategi for å håndtere økende utfordringer knyttet til masseturisme. Tiltaket skjer i samarbeid mellom byens rådhus og havnemyndighetene, og innebærer at kapasiteten ved Europas travleste cruisehavn skal reduseres fra dagens 37 000 til 31 000 passasjerer samtidig innen 2030.
Ifølge ordfører Jaume Collboni markerer dette første gang byen innfører eksplisitte begrensninger på cruiseturismens vekst.
– Vi må sette grenser for å sikre at Barcelona fortsatt er et sted hvor folk kan bo, ikke bare et tema-park-lignende reisemål, uttalte Collboni i følge Reuters.
Sterk vekst i cruiseanløp
Barcelona mottok over 3,7 millioner cruisepassasjerer i 2024. Bare i årets fem første måneder har byen hatt en økning på 21 prosent i antall anløp og 20 prosent flere passasjerer sammenlignet med samme periode året før, ifølge tall fra Port de Barcelona. Hele 1,6 millioner av disse passasjerene var i transit, altså på korte besøk uten overnatting, noe som ifølge byens myndigheter skaper høyt trykk på infrastrukturen uten tilsvarende verdiskaping.
De to terminalene som nå skal rives, ligger nærmest bykjernen, og området skal etter planen åpnes for offentlig bruk. Samtidig skal en tredje terminal ombygges for alternative formål.
Prioriterer kvalitet over kvantitet
Barcelona har de siste årene gjennomført flere tiltak for å bremse turiststrømmen og endre byens profil. I 2023 kunngjorde kommunen et forbud mot nye korttidsleieavtaler, som skal tre i kraft innen 2029, og en ny markedsføringsstrategi ble lansert med slagordet “This is Barcelona”, som skal erstatte det mer inviterende “Visit Barcelona” (Skift).
Byens nye cruisepolitikk innebærer også at havnen fremover skal prioritere rederier som bruker Barcelona som hjemmehavn, med start- og sluttpunkt for seilingene. Dette skal bidra til at gjestene i større grad overnatter og bruker mer tid i byen, i tråd med ønsket om å tiltrekke kvalitetsreisende med interesse for historie og kultur.
Reaksjoner og bredere kontekst
Beslutningen føyer seg inn i en bredere europeisk trend, hvor flere populære turistdestinasjoner vurderer tiltak mot det som ofte omtales som “over-tourism”. Venezia har for eksempel innført turistskatt og daglige begrensninger på cruiseskip. I Spania har det vært økende lokal misnøye, særlig i byer som Palma de Mallorca og San Sebastián, over turismens konsekvenser for boligmarkedet, lokal økonomi og bomiljø.
Barcelona har gjentatte ganger understreket at byens infrastruktur, lokalsamfunn og miljø ikke tåler ubegrenset vekst i turismen.
– Vi må finne en balanse som gjør at både innbyggere og besøkende trives, sa ordfører Collboni i et intervju med El País i juni 2025.
Kilder
Reuters: Barcelona to scale back amid overtourism concerns
Skift: Barcelona to Close Two Cruise Terminals to Tackle Overtourism
El País: Collboni: “No nos podemos permitir ser un parque temático para turistas”
Port de Barcelona: Annual Cruise Report 2024 (pdf)
