Kort fortalt skal systemene som benyttes av norske flyveledere moderniseres for økt sikkerhet, kapasitet og effektivitet.
Dagens system i Norge er over 20 år gammelt, og mangler flere av de tekniske løsningene som kreves for å håndtere framtidens flytrafikk. Avinor starter nå utskiftingen av teknologien, som vil gi den nødvendige plattformen for å håndtere flytrafikken i mange tiår framover. Investeringen har en ramme på én milliard kroner.
– Dette er en historisk milepæl for Avinor, sier Jan-Gunnar Pedersen, direktør for Underveistjenesten i Avinor Flysikring.
– Vi starter nå for alvor reisen mot den største oppgraderingen av flyvekontrollsystemene i Avinors historie. Gjennom økt automatisering og nye verktøy vil vi få et system som gir økt sikkerhet, økt kapasitet og samtidig økt effektivisering. Det vil legge til rette for en enda bedre tjeneste til norske og
Avinor kommer til å samarbeide med andre internasjonale aktører. Det er inngått en intensjonsavtale med selskapets britiske søsterorganisasjon NATS, hvor Avinor skal tre inn i et internasjonale samarbeid.
I felleskap skal Avinor og andre selskap i iTEC-alliansen anskaffe ny teknologi for å løse framtidens behov.
Det nye systemet er planlagt implementert i Stavanger og Røyken i 2020, og i Bodø i 2022.