Det amerikanske selskapet går fortsatt i minus. Det håper medgründeren og teknologisjefen Natahan Blecharczyk, i en uttalelse til finansavisen Financial Times (FT), skal endre seg når deres satsing i Kina er oppe og står ordentlig.
I sin spede begynnelse åttedoblet Airbnb overnattingene i Kina i fjor, noe som sier litt om potensialet.
Verdien av turistnæringen i Kina er ifølge FT vurdert til over 1 000 milliarder kroner, og for å sikre et enda sterkere fotfeste i landet har Airbnb nå hentet inn kapital blant annet fra Beijing-baserte Hillhouse Capital.
Kapitalbehovet er estimert til rundt 13 milliarder kroner, og Airbnb har inngått partnerskap med flere kinesiske aktører, som skal lokke Kinas turister til å anvende tjenesten.
En annen av grunnleggerne, Brian Chesky, uttalte i samme artikkel i FT at av de 35 millioner gjestene som brukte Airbnb i fjor oppsto det 450 skadetilfeller som beløp seg til 870 kroner eller mer.