De resterende 49 prosent av eierandelene er det Virgins samarbeidspartner Delta som sitter på, ifølge BBC.
Mye av bakgrunnen for oppkjøpet ligger i det stadig tøffere markedet for flyselskapene, ikke minst de mange aggressive lavpris-operatørene som har gått inn på linjeselskapenes tidligere enemerker.
I en felles pressemelding oppgir de de fire flyselskapene at de tilsammen vil utføre 300 transatlantiske flyvninger hver eneste dag. På denne bakgrunnen mener Branson at samarbeidet blir ”ekstremt lønnsomt” både for selskapene, kundene og bransjen som sådan.
Virgin Atlantic har for øvrig advart at selskapet trolig går på et minus-resultatet i 2017.
Det kinesiske flyselskapet China Eastern Airlines kjøpte for øvrig nylig ti prosent av aksjene i Air France-KLM, den første investeringen et av Kinas statseide flyselskaper gjør i et flyselskap i Vesten. Handelen er en del av en større plan knyttet til det ovennevnte samarbeidet mellom Virgin Atlantic, Air France-KLM og Delta Airlines.
Delta eier for øvrig 3,2 prosent av aksjene i China Eastern, og planlegger også å overta ti prosent av aksjene i Air france-KLM.
Oppkjøpet av Air France-KLM aksjene koster China Eastern cirka 3,5 milliarder kroner.