AccorHotels fortsetter sin globale ekspansjon, denne gang innen luksussegmentet gjennom det nye strategiske partnerskapet med Rixos Hotels, kjent for sine luksusferiesteder og hoteller i Tyrkia, de Forente Arabiske Emirater, Egypt, Russland og Europa. Samtidig inngår gruppen også en management-avtale med Brazil Hospitality Group om driften av 26 hoteller i Brasil.
Rixos Hotels er kjent som en av Tyrkias og Midtøstens ledende luksushotellkjeder. Det strategiske partnerskapet innebærer en langsiktig joint-ventureavtale der AccorHotels skal ha et eierskap på 50 prosent. I forbindelse med dette tilføyes 15 kjente hoteller i hotellgruppens portefølje. Hotellene ligger i Tyrkia, De Forente Arabiske Emirater, Egypt, Russland og Europa. Fem av dem kommer til å bli en del av varemerkene til AccorHotels.
– Det nye partnerskapet innebærer mange fordeler. Det gjør det mulig for oss å bli en feriestedoperatør i et voksende marked og å komplettere tilbudet vårt med enda flere attraktive turistdestinasjoner. Dessuten fører det oss ett trinn nærmere ambisjonen om å åpne hotell i store underholdningskomplekser, noe som innebærer mange nye muligheter både når det gjelder kundeopplevelse og utviklingsstrategi, sier Sébastien Bazin, konsernsjef og styreformann for AccorHotels.
Management-avtalen med Brazil Hospitality Group (BHG) innebærer at AccorHotels kommer til å overta driften av 26 hoteller i det brasilianske markedet. Forretningsavtalen er verd ca. 60 millioner euro og er beregnet å tre i kraft i løpet av fjerde kvartal 2017.
BHG er Brasils tredje største hotellselskap. Porteføljen inneholder økonomi-, mellomklassse- og luksushoteller i først og fremst Rio de Janeiro og Sao Paulo og kompletterer AccorHotels eksisterende tilbud. Hotellene skal ha en gjennomgripende renovering og senest i 2019 vil de være gjort om til ibis, ibis Styles, ibis Budget, Mercure, Novotel, Mama Shelter, MGallery og Pullman.
– Brasil byr i dag på masse muligheter. Denne forretningsavtalen er en ny milepæl i AccorHotels historie i landet, der vi har vært ledende i flere tiår. Vi vil tilføre markedet nye hoteller og samtidig øke varemerkekunnskapen i alle segmenter. Dessuten styrkes relasjonen til BHG ytterligere, noe som åpner for mange muligheter også i fremtiden, sier Sébastien Bazin.