Kabinfaktoren beveger seg opp til 71 prosent. Fra 31. mars setter Widerøe inn større fly mellom Tromsø og Kirkenes, og starter opp ny rute mellom Tromsø og Leknes.
Kapasiteten i februar var 0,5 prosent lavere sammenlignet med samme periode i fjor og seks prosent lavere enn januar 2025. Med dette utgangspunktet lykkes selskapet å fylle flyene bedre og endte opp med en kabinfaktor på 71,1 prosent. Det er 2,9 prosent poeng høyere enn samme periode i fjor. Antall passasjerer økte med 12 prosent mot februar 2024.
– Det er svært gledelig å se at vi har lykkes å fylle flyene bedre. Dette reflekterer den økte etterspørselen vi opplever, både blant norske, men også internasjonale reisende. Vi er godt posisjonert for våren og påsketrafikken, og ser frem til å tilby fine reiseopplevelser til våre passasjerer. Selv om flyene fylles opp til påsken er det fremdeles ledige seter, både for påsketurister, men også for de som ønsker et avbrekk og miljøforandring i forbindelse med de mange langhelgene i mai, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe.
Vinterstormene har gitt Widerøe en etterlengtet pause, som igjen gir utslag på regularitets- og punktlighetstallene. Selskapet så en positiv trend i januar, og utviklingen fortsatte i positiv retning gjennom februar. Punktligheten for februar endte på 82,6 prosent, opp 4,8 prosent poeng fra samme periode i fjor. Regulariteten endte på 96 prosent, en økning på 2,6 prosent poeng mot februar 2024.
I det vi nærmer oss sommerprogrammet som starter 31. mars har Widerøe flere endringer i ruteprogrammet som er etterlengtet for mange. Blant annet fjerner de flere mellomlandinger på Helgeland og øker frekvensen på ruter mellom Bodø og Lofoten samt Bodø og Stokmarknes. De introduserer også daglige avganger mellom Tromsø og Leknes, samt introduserer en ny flytype på Tromsø-Kirkenes-ruten, 78-seters Q400. Endringen er et resultat av tilbakemeldinger fra lokalpolitikere og Widerøes kunder.