Fem medlemmer av styret i Brand USA, inkludert styreleder Elliott Ferguson, ble fredag 25. april brått avsatt, ifølge en artikkel publisert av bransjenettstedet Skift. Avsettelsene skal ha kommet direkte fra Det hvite hus, skriver Skift, som viser til kilder med kjennskap til prosessen.
De avsatte styremedlemmene er:
-
Elliott Ferguson, administrerende direktør for Destination DC (styreleder)
-
Lauren Bailey, CEO for Upward Projects (visestyreleder)
-
Kristen Esposito, grunnlegger av Esposito Global Partners
-
Allen Orr, grunnlegger av Orr Immigration Law (styrets sekretær)
-
Tim Mapes, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Delta Air Lines
Brand USA fungerer som USAs nasjonale destinasjonsmarkedsfører, med mål om å tiltrekke flere internasjonale reisende til landet. Styret består av elleve medlemmer, som utnevnes av handelsministeren med innspill fra utenriks- og innenriksdepartementet.
I en kommentar til Skift avviser Brand USA å kommentere saken og viser videre til det amerikanske handelsdepartementet, som heller ikke har svart på henvendelser. Verken Det hvite hus eller de berørte styremedlemmene har, ifølge Skift, uttalt seg offentlig.
Nedgang i internasjonal turisme
Avsettelsene skjer i en periode hvor USA opplever en markant nedgang i antall internasjonale besøkende. Ifølge data fra USAs internasjonale handelsadministrasjon falt antallet utenlandske besøkende med 11,6 prosent i mars 2025 sammenlignet med året før. Spesielt stor var nedgangen fra Vest-Europa, med et fall på 17,2 prosent, mens antallet besøkende fra Tyskland stupte med hele 28,2 prosent (les mer om dette her).
Brand USA har for tiden autorisasjon frem til 2027, men vil da måtte søke om fornyelse fra Kongressen.
Ved sin utnevnelse som styreleder i desember 2024, uttalte Ferguson at han fullt ut støttet Brand USAs strategi om å fremme USA som en trygg og innbydende destinasjon.
Lederskifte møtt med optimisme
I bransjen har det vært knyttet optimisme til tidligere ansettelser i Brand USA, skriver Skift. Fred Dixon, tidligere leder for NYC Tourism + Conventions, ble i 2024 utnevnt som CEO, og Leah Chandler, kjent for sitt arbeid med å gjenoppbygge Puerto Ricos turistnæring etter pandemien, tiltrådte som markedsdirektør tidligere i år.
Hva som nå blir videre kurs for Brand USA under Trump-administrasjonen er usikkert. Ifølge Skift er det heller ikke klart om flere styremedlemmer vil bli byttet ut, eller hvem som eventuelt vil erstatte de avsatte.
Politikk og reiseliv tett sammenvevd
En anonym bransjekilde uttaler til Skift at avsettelsene kan sees som et signal om at administrasjonen ønsker å styrke USAs turistindustri, blant annet med tanke på store kommende idrettsarrangementer. Samtidig påpekes det at styret i Brand USA alltid har vært politisk sammensatt, i tråd med retningslinjene i Travel Promotion Act.
Det vekker også oppmerksomhet at Tim Mapes fra Delta Air Lines er blant de avsatte. Delta har ved flere anledninger uttrykt bekymring for Trump-administrasjonens politikk, særlig knyttet til handelstoll og globale handelsavtaler. Deltas konsernsjef Ed Bastian har tidligere knyttet selskapets økonomiske utfordringer til den usikkerheten disse politiske beslutningene har skapt.
Utviklingen i Brand USA vil følges tett av regionale turismeorganisasjoner. Will Seccombe, tidligere leder av Visit Florida, advarte nylig mot at turistbudsjetter nå kan komme under økt press, særlig i republikansk styrte delstater, skriver Skift.
Kilde: Skift, 26. april 2025
