Antallet passasjerer på Avinors lufthavner i hele 2024 var 95 prosent av nivået i 2019.
I Europa var antallet passasjerer omtrent 3 prosent høyere enn i 2019, og på verdensbasis var passasjertrafikken 6,8 prosent høyere enn i 2019.
Flybevegelser på samme nivå som i 2023
I hele 2024 har det vært 618.000 kommersielle flybevegelser til og fra Avinor sine flyplasser. Det er omtrent på samme nivå som i 2023 (-1%).
I desember var antallet flybevegelser 45.000, en økning på tre prosent fra 2023.
Norge er et attraktivt marked for turisme
– Stadig flere turister kommer til Norge for naturopplevelser som nordlyset og Norge som vinterdestinasjon. Markedet til og fra utlandet har vært en viktig driver for utviklingen gjennom 2024, og indirekte for markedet innenlands, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
– Antallet besøkende til Norge har økt gjennom året, og er nå tilbake på nivået vi så før pandemien. Turisme er den viktigste drivkraften, og Norge vil være en attraktiv marked for utenlandske ferierende også fremover, forteller Foss.
– Vi ser at vinterturismen fortsatt øker, både i Sør-Norge med sitt betydelige nettverk av alpindestinasjoner kombinert med storbyer, og i Nord-Norge med nordlys og det arktiske som trekkplaster.
Antallet innenlandsreisende i Norge vokste ikke like mye, og det er ventet en betydelig svakere vekst her enn fra utlandet. Den veksten som er ventet, vil i stor grad komme av at flere utenlandske turister reiser innenlands i Norge.
Rekordfylte fly
Et viktig utviklingstrekk i 2024 har vært at flyene har vært rekordfulle gjennom året. Dette skyldes svakere kapasitetutvikling enn utviklingen i etterspørselen hos flyselskapene.
Leveringsutfordringer og tekniske utfordringer på motorsiden har ført til at et stort antall fly har blitt satt på bakken. Det norske markedet har merket dette i form av en svakere utvikling enn hos en del andre lufthavner i Europa, som har klart å trekke til seg mer kapasitet fra flyselskapene.
– Vi står nå foran et år der det fortsatt er utfordringer på kapasitet, noe som igjen resulterer i en svakere forventning til trafikkutviklingen enn vi så i 2024. For 2025 venter vi en vekst på 1,6 prosent reisende, fortsatt drevet av markedet utenlands.
– For at Norges ambisjoner om utvikling av reiselivet skal realiseres, er vi helt avhengige av at rutetilbudet stadig blir utviklet. Avinor legger stor vekt på dette arbeidet gjennom dialog med reiseliv og flyselskap nasjonalt og internasjonalt. Flyselskapene må se at det er attraktivt å legge ruter til Norge. Og det er viktig at Avinor fortsatt makter å være selvfinansiert og yte de beste tjenestene til den næringen vi er til for, forklarer Abraham Foss.
Desember
I desember isolert holdt fortsatte trenden man så inn i vinteren, med sterk vekst blant utlendinger. Veksten var på hele 13 prosent utenlands og tre prosent innenlands.
I volum bidrar Oslo lufthavn med 66 prosent av veksten totalt, men Tromsø lufthavn vokser kraftigst i prosent (16,5 prosent).
Store forskjeller
De fire største lufthavnene har alle en økning i passasjertallene i 2024 sammenlignet med 2023. Med 26 millioner passasjerer har Oslo lufthavn en økning på fem prosent.
Deretter kommer Bergen lufthavn med passasjerrekord i 2024. Med 6,5 millioner reisende er det en økning på to prosent sammenlignet med 2023, og flere passasjerer enn noen gang.
Trondheim og Stavanger hadde også flere passasjerer i 2024 enn i 2023, med økning på respektive to prosent og en prosent.
Mange lufthavner har lavere passasjertall enn i 2019, som var det siste normalåret før pandemien. Men Bergen, Tromsø og 15 andre lufthavner hadde flere reisende enn i det tidligere toppåret 2019.