De siste fire årene har Eksfin (Eksportfinansiering Norge) satt fart på det grønne skiftet til havs gjennom bidrag til finansieringen av 35 miljøvennlige fartøy til aktører som Hurtigruten, Norled, Fjord1, Color Group AS, Fjordline og Boreal.
Da VARD Søviknes i sommer leverte tidenes mest eksklusive ekspedisjonscruiseskip, Le Commandant Charcot, til franske PONANT, kunne man samtidig feire at Eksfin (tidligere Eksportkreditt Norge og GIEK) har bidratt med hele 10 milliarder kroner i statlige lån og garantier for å sikre oppdrag for norske verft – og det i løpet av bare fire år.
– Eksfin har vært fremoverlent de siste årene mot prosjekter med sterk miljøprofil og har vært med på å finansiere en rekke miljøvennlige skip. Vi er her for å øke den finansielle kapasiteten i norsk næringsliv, sier CEO Tone Lunde Bakker i Eksfin.
– Eksfin hjelper både rederier, verft og underleverandører og skal bidra til å fremme eksport fra Norge. Når vi har vært med på å finansiere stadig flere skip som bruker helt eller delvis miljøvennlig drivstoff, eller som tar i bruk ny teknologi som reduserer skadelige utslipp, så er det fordi industrien og finansnæringen i Norge endrer seg i en mer miljøvennlig retning, fortsetter Lunde Bakker.
Sterk konkurranse
Det var betydelig konkurranse mellom verft i Finland, Tyskland og Norge da det franske rederiet PONANT skulle velge hvem som skulle bygge det eksklusive ekspedisjonscruiseskipet «Le Commandant Charcot». Et viktig bidrag for at rederiet valgte VARD Søviknes i Norge var nettopp det norske eksportfinansieringstilbudet til Eksfin.
PONANT er ikke ukjent med norsk eksportfinansiering, og har seks ganger tidligere valgt norske verft for sine ekspedisjonscruiseskip, men dette syvende skipet skiller seg ut ved å være det første hybrid-elektriske polarforskningsskipet med isbrytende kapasitet som bruker flytende naturgass (LNG) som drivstoff.
– Leveransen av dette avanserte miljøteknologiske skipet styrker Norges skipsbyggingsposisjon i segmentet for high-end ekspedisjonscruiseskip, sier Tone Lunde Bakker. Jeg er glad for at Eksfin kunne bidra til å sikre denne viktige kontrakten for VARD.
Kostbart og grønt
Le Commandant Charcot har vært kostbart å bygge, og rederiet har betalt en betydelig del av kontraktsprisen med egne midler. Eksfin samarbeider med franske banker om den øvrige finansieringen av skipet, der Eksfin yter et lån på rundt 1,65 milliarder kroner. Samtidig dekker Eksfin risiko gjennom garantier for et enda høyere beløp, rundt 1,85 milliarder kroner. Så er det også banebrytende teknologi som leveres:
«Le Commandant Charcot» er et hybridskip som går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass (LNG). Det norske selskapet Corvus har levert skipets batteripakke. Skipet er rustet for både lange og korte polarekspedisjoner. Det er designet etter nyeste miljøstandarder og bruker et energioptimaliserende system med de nyeste elektriske batteriene. Ponant estimerer at skipet vil begrense utslippet av både SOX, NOX og CO2 med opptil 95 % sammenlignet med vanlige cruiseskip.
PONANT vil med dette skipet tilby cruiseopplevelser til arktiske farvann og den faktisk geografiske Nordpolen (90 grader bredde), men også til Antarktis med Weddellhavet, Rosshavet og Adèlia land som destinasjoner. Skipsfart i disse sårbare områdene er underlagt et strengt regelverk og PONANT legger sterk vekt på miljøhensyn i sin virksomhet. Skipet er sertifisert som et «Clean Ship» i henhold til Bureau Veritas klassifikasjonssystem.
Bidrag til forskning i de polare sonene
Skipet er også utstyrt med fasiliteter for forskning som vil gi den vitenskapelige verden en plattform for studier av vann, luft, is og biologisk mangfold i polarområdene. Skipet er det syvende ekspedisjonscruiseskipet Vard leverer til PONANT, men det første av denne typen.