Til gjengjeld har Sverige og Nederland en tilbakegang i nordmenns bevissthet. Det nære og autentiske lokker, mens 57 prosent av nordmenn setter matopplevelser høyt når de reiser.
Reisemålenes popularitet er i stadig utvikling i takt med nordmenns reisevaner og preferanser. En ny studie utført av fullservicebyrået Related viser at spesielt Japan og Frankrike har oppnådd et bemerkelsesverdig hopp på henholdsvis 10 og 6 plasser på rangeringen de siste månedene. At norske reisende har vist så stor interesse for disse destinasjonene, kan tilskrives en større bevissthet om hva destinasjonene tilbyr, og at de oppleves mer positivt enn tidligere. For Frankrike kan det ha sammenheng med OL i Paris sommeren 2024. Danmark gjør også comeback blant nordmennenes favoritter og inntar nå andreplassen.
Endring i europeiske lands imagerangering
Selv om Europa fortsatt er nordmenns yndlingskontinent, viser studien flere interessante endringer. Danmark rykker inn på topp 3 blant nordmenns favoritter og sementerer sin økende appell, mens Nederland og Sverige begge opplever et betydelig fall på henholdsvis 8 og 16 plasser.
Spania og Italia opprettholder statusen som de mest attraktive europeiske destinasjonene, noe de har gjort i flere år. Finlands posisjon har svekket seg litt, mens Portugal og Island begge klatrer i popularitet.
Natur, matopplevelser og selvutvikling på reise
Nordmenns reiseinspirasjon og preferanser gjenspeiler en tydelig trend mot det lokale og autentiske. Familie og venner er fortsatt den viktigste inspirasjonskilden, etterfulgt av søkemotorer på andreplass og Instagram på tredjeplass.
Matopplevelser er fortsatt det primære reisemotivet, men interessen for strandturer og besøk til små, unike byer vinner også terreng. Interessen for matopplevelser er økende, og autentiske opplevelser spiller en vesentlig rolle for nordmenns reisevalg. I tillegg ser vi en betydelig nedgang i antall reisende som prioriterer reisemålets natteliv.
Reisemålenes fremtid
Vi analyserer tre referansepunkter: oppfatning, opplevelser og bevissthet.
«Vi ser på hvor mange som kjenner til reisemålet, samt hva reisende synes om det. Hvor mange har vært der, og var opplevelsen deres positiv eller negativ? Og blant de som ikke har vært der ennå, hvor mange ønsker å besøke destinasjonen? Disse dataene kombineres av en algoritme som beregner en imageverdi, forklarer Dennis Grauslund.
«Image Index avslører en dynamisk reiselivsbransje som kan endre seg raskt. Destinasjoner som klarer å tilpasse seg trender som autentiske opplevelser, lokalt engasjement og naturbaserte aktiviteter, vil være best posisjonert for å tiltrekke seg norske reisende», mener han.
Kilde: Related